NÁVRAT ŽIAKOV DO ŠKôL

Kolegovia, o tejto veci už rozhodne vláda. Chcel som najprv napísať, že odborníci, ale vieme, ako to je. Protipandemické opatrenia, mnohé z nich, majú ďaleko od odbornosti. Ale ja zase chápem ten vklad politiky do nich. Pozrite, sú zatvorené školy a verejnosť masívne brble. Majú sa školy otvárať a verejnosť masívne brble. Čo tomu politikovi potom zostáva? Môže zase spraviť manévre, ako to bolo na jar: deti v malých skupinkách, niektoré mohli zostať doma, zrušili sa testy a pod. A tiež sa brblalo. Iné je, že súčasná vláda nevie komunikovať, ale to je téma, ktorá si vyžaduje osobitný text. Ja by som si hlavne želal, v zmysle vyššieho cieľa, ktorý všetci učitelia máme, aby sme prestali byť aspoň my totálne dekonštruktívni, keďže nejaké rozhodnutie musí padnúť. Istá miera odborného odporu je úplne prirodzená a nutná, keďže školstvo nám degradovali práve politici. Ale keď sa niektorí z nás bránia návratom detí alebo naopak ich chcú za každú cenu v školách, tak to vyznieva tak, že zase učitelia vymýšľajú. Kým nebude referendum o návrate deti do škôl, my o tom aj tak nerozhodneme. Iba sa spolarizujeme, vletíme si do vlasov s rodičmi a napokon získame odpor k škole a k vyučovaniu. Viem, sme povolanie, ale na chvíľu berte naše poslanie iba ako zamestnanie. Máme tu zdravotníkov, hasičov, policajtov, cestárov, robotníkov, automechanikov, predavačov a pod., ktorých sa nikto nepýta, či chcú byť v práci. Jednoducho tam v prospech iných ľudí musia byť. A okrem toho musia čeliť neraz konfliktom so zákazníkmi, klientmi, ktorí práve s nimi bojujú o to, či má byť rúško, či nie. Aj my sme zamestnanie z prvého radu. Áno, je super, že si niektorí rodičia uvedomili, čo je to vyučovanie, vzdelávanie a možnosť mať dieťa v škole. Ale títo rodičia jednoducho nezvládnu pokryť potreby a metódy, ktoré dáva žiakom škola popri svojich zamestnaniach a povinnostiach. Prečo zase nedali rodičom možnosť zostať s deťmi doma? Na to vám odpovie ekonóm, ak spochybňujete, že hromadný výpadok zo zamestnaní nebude mať dosah aj na nás. Pravda, je to aj preto, že v súčasnej situácii potrebujeme „odkladisko“ detí zamestnaných. Žiaci si zase uvedomili, čo je škola. I keď sa dá učivo dohnať, máme témy alebo činnosti, na ktoré sú nevyhnutné práve budovy škôl, dielne či v telocvične. Naša práca je veľmi dôležitá a je potrebné sa aj obetovať, keďže absencia školskej dochádzky môže mať mnoho dôsledkov, s ktorými sa môžeme neskôr boriť my ako učitelia, my ako rodičia, my ako občania. Áno, je to obeta, keďže už dávno som písal, že aj my učitelia sme tí v prvom rade. Isto, môže padnúť aj rozhodnutie, že zostaneme doma. Potom zas nerozoberajme, aké strašné je dištančné vzdelávanie, ako sa nedá známkovať, ako sa žiaci nezapájajú alebo vyrušujú a pod. Spravme z toho výhodu a učme sa aj my niečo nové (upozorňujem na môj predchádzajúci článok o dištančnom vzdelávaní). Nikto vám nemá vyčítať, ak budete mať málo známok alebo niečo cez počítač nestihnete! Len neokydávajme kolegov, rodičov či žiakov. Potom sa na nás hľadí ako na nezodpovednú a večne nespokojnú vrstvu, s ktorou sa nedá počítať, ktorej treba len rozkazovať. Takto to je v súčasnosti, no už to neprehlbujme, samým nám to prekáža. Teraz nech rozhodnú politici. Som presvedčený, že učiteľ, ktorý sa veľmi bojí nákazy, má možnosti, ako nebyť v škole. Isto, nejestvuje účinná ochrana proti šíreniu vírusu v školách. Možno by pomohol celkový ochranný oblek. Ale vyučovať v ňom by bolo utrpením. Určite budeme v riziku. Ale aby sa Slovensko nezosypalo, je v riziku mnoho tisíc ľudí. A teraz padol žreb aj na nás. Môžeme byť radi, že nemáme povinnosť pracovať zo zákona ako napr. zdravotníci. Viete dobre, čo bude nasledovať, ak si verejnosť spojí, že sme doma a máme 100 % platy. Tie si isto zaslúžime, no tým, že za každým jedným nariadením púšťame stovky statusov, ponižujeme svoj stav a zas sa do nás oprú. Mám síce problém s tým povinným testovaním školských komunít, ale ak sa to vhodne odkomunikuje, legislatívne ošetrí, pripraví a zafinancuje, môže to byť variant. Ak nie, viem, čo mám robiť, aby som sa tomu vyhol. Ak sa teda nechceme masovo vzpriečiť a verejnosti jasne a verejne komunikovať svoje výhrady voči protipandemickým opatreniam, nechajme to teda na politikoch. A ak sa niečo stane, trvajme na svojich právach. Len nebuďme my tí večne nespokojní najmä v situácii, keď sa už celá spoločnosť rozčesla. Nechajme si to na čas po pandémii, keď bude treba jasne a rázne vyjadriť, že stav v školstve treba okamžite, dôsledne  a systematicky napraviť.

 

 

 

 

PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com  FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * FB skupina: Riazanet – BA-NM * janpapuga.blog.pravda.sk * www . janpapuga . sk

Zdieľajte tento text, ak sa s ním stotožňujete, je verejný, netreba osobitný súhlas.  Ak sa text nedá zdieľať, príčinou je nastavenie skupiny. Posielajte tento text na vyššie miesta, ak sa s ním stotožňujete. Ukážte ho ľuďom, ktorí nie sú na internete. Aj takto sa menia veci. Ministerstvu školstva, príp. iným vládnucim politikom bol text zaslaný.

 

  1. 11. 2020
Tento obsah bol zaradený v Nezaradené. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.