Poradím vám…

Nech sa páči, napíšte otázku alebo pripomienku do komentára, rád poradím.

15 reakcií na Poradím vám…

  1. Simona povedal:

    Dobrý deň, p. Papuga. Dostala som úlohu vedúcej PK za oblasť Jazyk a komunikácia. Už druhý rok rozmýšľam nad vstupnými a výstupnými previerkami a diktátmi, ktoré sa píšu a podľa nemajú žiaden význam. My učitelia máme veľa opravovania a žiaci si z toho nič nerobia, pretože známky sa nezapisujú. Radšej by som svoju energiu venovala iným tvorivým činnostiam, ktoré deti zaujmu. Preto by som to chcela zrušiť a Vás sa zároveň opýtať, či je to možné a či nebodaj to nie je povinné. Ďakujem za Vašu odpoveď.

    • Ján povedal:

      Dobrý deň, ďakujem za dôveru. Vstupné, výstupné, polročné a iné písomky neexistujú, je to len relikt z doby starodávneho učenia. Viem si predstaviť, že by sa dali nastaviť efektívne a zmysluplne, no zase by to bola naháňačka s učivom. Pokojne to môžete zrušiť. Tematické písomky, prezentácie, ústne odpovede sú dostatočnou spätnou väzbou. V súčasnosti sú jedinými povinnými prácami: diktát a kontrolná písomná práca. Iba v predmete SJL.

  2. Dobrý deň pán Papuga,
    pracujem v Krajskej knižnici Ľ. Štúra vo Zvolene a rada by som Vás pozvala do knižnice na stretnutie so staršími žiakmi ZŠ. Čo Vy na to? Podujatie je podporené Fondom na podporu umenia a je honorované. Budem rada, keď mi odpoviete. Najradšej by sme Vás videli samozrejme v niektorý deň v Týždni slovenských knižníc (v dopoludňajších hodinách), ktorý bude od 28.2. do 4.3.2022.
    Ďakujem.
    S pozdravom Zlatica Brodnianska

  3. Eva povedal:

    Dobrý deň, pán Papuga, prosím Vás, keď sa v učebniciach či cvičebniciach zadávajú úlohy žiakom (na 1. stupni), je lepšie použiť aktívne sloveso v pluráli či singulári: Vypíšte/vypíš… A poprosím Vás aj o dôvod. Ja by som dala do úloh, ktoré sa týkajú jednotlivca, singulár (vypíš, nakresli, urči…) a do tých, ktoré sa týkajú kolektívu, plurál (diskutujte, zahrajte scénku…).

    • Ján Papuga povedal:

      Dobrý deň, na to nie je norma. Ale s ohľadom na nízky vek žiakov by som dal sg. Normou však je, že vo všetkých zadaniach potom nech je gramatická jednota. A ak bude kolektívne cvičenie tak takto: Priprav si so spolužiakmi z triedy scénku…

  4. I. povedal:

    Pekný deň , nechcem rušiť , len by som sa chcela opýtať, ako by ste hodnotili chybu v slohu, keď sa stále opakuje nejaké slovo, napr. to, to, to alebo preto, preto, preto nevieme sa presne zhodnúť, či je to jazyková chyba alebo štylistická. Ďakujem za odpoveď, rada vás sledujem a viem, že ste vo svojom odbore

  5. Iva povedal:

    Dobrý deň 🙂
    Chcela by som sa niečo opýtať. Chybné rozdelenie slov na slabiky sa považuje za pravopisnú alebo jazykovú chybu?
    Vopred Vám ďakujem za odpoveď.

    • Ján Papuga povedal:

      Dobrý deň, to súvisí so zvukovou, a teda aj grafickou rovinou, tak je to pravopisná chyba. Jazykové chyby skôr súvisia s gramatikou.

  6. Soňa povedal:

    Dobrý večer Janko,
    idem si k Vám po radu. Nájdem niekde
    stručné a jasné rozdelenie chýb na jazykové a pravopisné? Priznám sa, trochu sa v tom strácam… Ďakujem!

    • spravca povedal:

      Dobrý deň, kedysi to bolo rozdelené v tej modrej stredoškolskej učebnici SJ od Hincovej – Húskovej. Len si nepamätám, na ktorej strane. Ak to nenájdete, ozvite sa, stručne vysvetlím.

  7. Lýdia P. povedal:

    Dobrý deň. Učím SJL na SOŠ a radi by sme od budúceho školského roka prešli na vyučovací model s prevahou jazykového učiva nad literárnym, pretože to viac vyhovuje aj odbornému zameraniu našej školy. Doteraz sme využívali model – jazyk/literatúra = 1:1. Viete mi poradiť, kde môžem nájsť usmernenia/kritériá/odporúčania, ako v takom prípade postupovať? Rada by som dodržala formu aj obsah a nedala prípadnej školskej inšpekcii dôvod ani príležitosť na kritiku. Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Lýdia P.

    • spravca povedal:

      Dobrý deň, rád poradím, ale neviem, čo presne myslíte tým, ako postupovať. Prosím, upresnite mi to.

      • Lýdia P. povedal:

        Mala som na mysli, či existuje nejaký dokument, v ktorom napr. MŠ SR stanovuje, čím sa máme riadiť pri zmene tohto modelu v škole, ako je to napr. pri obsahovom a výkonovom štandarde, z ktorých vychádzame pri tvorbe učebných osnov či TVVP. Alebo iba stačí uviesť do učebných osnov, ktoré tvoria súčasť ŠkVP, že učivo SJL je preberané v pomere 3:2 (jazyk : literatúra) a prispôsobiť tomu, samozrejme, počty hodín a TVVP?
        Ešte raz ďakujem.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.