Poradím vám…

Nech sa páči, napíšte otázku alebo pripomienku do komentára, rád poradím.

27 reakcií na Poradím vám…

  1. Simona povedal:

    Dobrý deň, p. Papuga. Dostala som úlohu vedúcej PK za oblasť Jazyk a komunikácia. Už druhý rok rozmýšľam nad vstupnými a výstupnými previerkami a diktátmi, ktoré sa píšu a podľa nemajú žiaden význam. My učitelia máme veľa opravovania a žiaci si z toho nič nerobia, pretože známky sa nezapisujú. Radšej by som svoju energiu venovala iným tvorivým činnostiam, ktoré deti zaujmu. Preto by som to chcela zrušiť a Vás sa zároveň opýtať, či je to možné a či nebodaj to nie je povinné. Ďakujem za Vašu odpoveď.

    • Ján povedal:

      Dobrý deň, ďakujem za dôveru. Vstupné, výstupné, polročné a iné písomky neexistujú, je to len relikt z doby starodávneho učenia. Viem si predstaviť, že by sa dali nastaviť efektívne a zmysluplne, no zase by to bola naháňačka s učivom. Pokojne to môžete zrušiť. Tematické písomky, prezentácie, ústne odpovede sú dostatočnou spätnou väzbou. V súčasnosti sú jedinými povinnými prácami: diktát a kontrolná písomná práca. Iba v predmete SJL.

  2. Dobrý deň pán Papuga,
    pracujem v Krajskej knižnici Ľ. Štúra vo Zvolene a rada by som Vás pozvala do knižnice na stretnutie so staršími žiakmi ZŠ. Čo Vy na to? Podujatie je podporené Fondom na podporu umenia a je honorované. Budem rada, keď mi odpoviete. Najradšej by sme Vás videli samozrejme v niektorý deň v Týždni slovenských knižníc (v dopoludňajších hodinách), ktorý bude od 28.2. do 4.3.2022.
    Ďakujem.
    S pozdravom Zlatica Brodnianska

  3. Eva povedal:

    Dobrý deň, pán Papuga, prosím Vás, keď sa v učebniciach či cvičebniciach zadávajú úlohy žiakom (na 1. stupni), je lepšie použiť aktívne sloveso v pluráli či singulári: Vypíšte/vypíš… A poprosím Vás aj o dôvod. Ja by som dala do úloh, ktoré sa týkajú jednotlivca, singulár (vypíš, nakresli, urči…) a do tých, ktoré sa týkajú kolektívu, plurál (diskutujte, zahrajte scénku…).

    • Ján Papuga povedal:

      Dobrý deň, na to nie je norma. Ale s ohľadom na nízky vek žiakov by som dal sg. Normou však je, že vo všetkých zadaniach potom nech je gramatická jednota. A ak bude kolektívne cvičenie tak takto: Priprav si so spolužiakmi z triedy scénku…

  4. I. povedal:

    Pekný deň , nechcem rušiť , len by som sa chcela opýtať, ako by ste hodnotili chybu v slohu, keď sa stále opakuje nejaké slovo, napr. to, to, to alebo preto, preto, preto nevieme sa presne zhodnúť, či je to jazyková chyba alebo štylistická. Ďakujem za odpoveď, rada vás sledujem a viem, že ste vo svojom odbore

  5. Iva povedal:

    Dobrý deň ?
    Chcela by som sa niečo opýtať. Chybné rozdelenie slov na slabiky sa považuje za pravopisnú alebo jazykovú chybu?
    Vopred Vám ďakujem za odpoveď.

    • Ján Papuga povedal:

      Dobrý deň, to súvisí so zvukovou, a teda aj grafickou rovinou, tak je to pravopisná chyba. Jazykové chyby skôr súvisia s gramatikou.

  6. Soňa povedal:

    Dobrý večer Janko,
    idem si k Vám po radu. Nájdem niekde
    stručné a jasné rozdelenie chýb na jazykové a pravopisné? Priznám sa, trochu sa v tom strácam… Ďakujem!

    • spravca povedal:

      Dobrý deň, kedysi to bolo rozdelené v tej modrej stredoškolskej učebnici SJ od Hincovej – Húskovej. Len si nepamätám, na ktorej strane. Ak to nenájdete, ozvite sa, stručne vysvetlím.

  7. Lýdia P. povedal:

    Dobrý deň. Učím SJL na SOŠ a radi by sme od budúceho školského roka prešli na vyučovací model s prevahou jazykového učiva nad literárnym, pretože to viac vyhovuje aj odbornému zameraniu našej školy. Doteraz sme využívali model – jazyk/literatúra = 1:1. Viete mi poradiť, kde môžem nájsť usmernenia/kritériá/odporúčania, ako v takom prípade postupovať? Rada by som dodržala formu aj obsah a nedala prípadnej školskej inšpekcii dôvod ani príležitosť na kritiku. Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Lýdia P.

    • spravca povedal:

      Dobrý deň, rád poradím, ale neviem, čo presne myslíte tým, ako postupovať. Prosím, upresnite mi to.

      • Lýdia P. povedal:

        Mala som na mysli, či existuje nejaký dokument, v ktorom napr. MŠ SR stanovuje, čím sa máme riadiť pri zmene tohto modelu v škole, ako je to napr. pri obsahovom a výkonovom štandarde, z ktorých vychádzame pri tvorbe učebných osnov či TVVP. Alebo iba stačí uviesť do učebných osnov, ktoré tvoria súčasť ŠkVP, že učivo SJL je preberané v pomere 3:2 (jazyk : literatúra) a prispôsobiť tomu, samozrejme, počty hodín a TVVP?
        Ešte raz ďakujem.

  8. Iveta povedal:

    Prosím Vás pomôžete mi s vetou: V osemdesiatych rokoch 20. storočia bola nežná revolúcia. Budem veľmi rada, keď mi poviete, že s malým písmenom. Nežná/nežná.

    • Ján Papuga povedal:

      Dobrý deň, v kodifikácii nie je tento výraz zachytený, čomu sa čudujem. V médiách a knihách sa to píše aj s veľkým, aj s malým. Známe revolúcie sa však píšu s veľkým písmenom. Preto by som také dal aj v prípade Nežnej. Nekodifikačný SSSJ píše v príkladoch s malým n.

  9. Miška povedal:

    Dobrý deň. Môžem sa na vás obrátiť s otázkou? Máme tu slovenčinárky nezhody. ? Pomnožné slovo dvere sa skloňuje podľa vzoru ulica. Moje kolegyne tvrdia, že žena. Lebo to určujeme podľa lokálu. Ja som brala do úvahy aj N pl. a v D a L je dlhé á… ale vo vzore ulica je dvojhláska, ktorá je tiež dlhá. Viete nám to vysvetliť? Viem, že je to ulica. Len aké vysvetlenie k tomu. Ďakujem vam.

    • Ján Papuga povedal:

      Tento jav objasňujem aj v Kompendiu slovenčiny. Dvere patria do vzoru ulica, pričom preberajú koncovky vzoru žena. Je to aj v akademickej Morfológii. To je bežný jav… kosť a dlaň si kradnú koncovky čoraz viac… aj stroj a dub… prečo? Lebo používateľ… Tak to pokojne vysvetlite aj žiakom.

  10. Daniela povedal:

    Dobrý večer, pán Papuga, ak by Vám to nevadilo, mala by som takú otázočku… Keď dávam žiakom (tretiakom SŠ) prácu na VH, tvorivé písanie, populárno-náučný článok, je možné im tak dať robiť vo dvojiciach? Ak áno, ako by som mohla postupovať pri usmerňovali žiakov (mám takúto VH a máme inšpekciu…). Chcú vidieť skupinovú prácu žiakov na hodine, ale potom čo ja mám robiť, keď na predošlej hodine mali vyhľadávať informácie a urobiť osnovu článku…??? Ak by ste mi dal nejakú inšpiráciu bola by som povďačná.

    • Ján Papuga povedal:

      Dobrý deň, v prvom rade inšpekcia nemá čo zasahovať do rozvrhu Vašich metód. Ak nemáte na pláne skupinovú prácu, nerobíte ju. Písanie uceleného textu na skupinovú prácu nie je dobré. Čo keby si po dvojiciach pripravili populárno-náučné interview o nejakej vedeckej téme, ktorú im sprístupnite formou odborného textu. Podľa neho spravia jednoduchší rozhovor o náučnej téme.

  11. Eva povedal:

    Dobry den, mohli by ste, prosim, blizsie vysvetlit, ako sa v slovencine zoraduju slova podla abecedy? Dakujem.

    Eva

  12. Lýdia Kleinová povedal:

    Dobrý deň, obraciam sa na Vás s prosbou o radu. Píšem diplomovú prácu, v ktorej potrebujem bližšie charakterizovať vyučovanie slovenského jazyka a slohu na SŠ. Zatiaľ som sa dostala len k literatúre, ktorá bližšie charakterizuje vyučovanie na ZŠ. Chcem sa spýtať, či tento úryvok textu platí aj pre SŠ: “Vyučovanie SJ a slohu je založené na komunikačno-poznávacom princípe. V rôznych typoch textov sa vyhľadávajú jednotlivé jazykové javy, ktoré sa navzájom triedia, systematizujú a usúvzťažňujú, aby sa nakoniec dospelo k zovšeobecneniu poznatkov v istom jave. Vo vyučovaní slovenského jazyka sa uplatňuje princíp špirálovitosti a postupnosti. To znamená, že k jednotlivým jazykovým javom sa postupne pridávajú ďalšie poznatky. ”
    Ďakujem za Vašu odpoveď. Lýdia

    • spravca povedal:

      Dobrý deň, ďakujem za podnet. Uvedené vety sa vzťahujú aj k strednej škole, sú univerzálne, hoci si strednú škôlu spájame skôr s faktografiou. Nič to na tom nemení, že ten princíp by sa mal uplatňovať aj na SŠ. Ale keby ste chceli mať presnejšie formulácie, otvorte si ŠVP pre ISCED 3. Tam je plno formulácií o vyučovaní na strednej škole. Ak to nenájdete, ozvite sa mi. Ale mám zavesené tie dokumenty aj na svojej webovej stránke.

  13. Anna povedal:

    Dobrý deň prajem,
    prosím Vás, existuje nejaké usmernenie k hospitačnej činnosti? Je v poriadku, ak v škole počas školského roka sú pravidelne v rámci týždenných úloh vypísané hospitácie takmer polovicu školského roka? Učitelia sú z toho päť mesiacov pod neustálym stresom a tlakom. Takto sa efektívne pracovať nedá! Ďakujem za odpoveď.

  14. spravca povedal:

    Dobrý deň, asi Vás nepoteším. Riaditeľ školy si stanovuje plán hospitačnej činnosti alebo vnútorný plán kontroly. A môže si doň vložiť, čo len chce v súvislosti s hospitáciami. Verím, že Vám to prekáža, ale má na to právo. Dokonca sú školy, kde by som kontroly učiteľov sám nariadil. Ale ak sa Vám to nepáči, otvorte ten problém na pedagogickej rade. Môže to zmeniť iba riaditeľ, nikto iný. Dobrý riaditeľ pochopí to, že Vám to spôsobuje stres.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.