Takto v nedeľu som sa vyjadril pre TA3: https://www.ta3.com/clanok/1197276/rezort-skolstva-spusta-databazu-rozsiruje-digitalne-ucivo-zs.html.
Snažil som sa byť aj pozitívny, hoci ma už skúsenosť so školstvom naučila. Ide o portál, kde sa budú vešať edukačné videá: www.ucimenadialku.sk/edutv.
Nie je to zlý nápad, mohli by pomôcť aj chýbajúcim deťom, aj tým pomalším, príp. tým s poruchami učenia. Len mám isté výhrady, ktoré v reportáži neodzneli,. A možno sa niekomu hodia.
1) Je načase zjednotiť všetky tieto informácie a materiály pod jeden portál. A prehľadný! Učíme na diaľku je z hľadiska užívateľa i grafickej stránky naozaj neprehľadný. Nachádzajú sa v ňom školácke dizajnové chyby. Predstava jednotného školského portálu by bola naozaj ideálna. Nechápem, ako sa môže takáto nedôslednosť stať, keď na trhu je kopec odborníkov na weby. Samozrejme, bolo by rovnako dobré integrovať najmä rôzne pedagogické inštitúcie do jednej. Na začiatok aspoň virtuálne.
2) Určite by som neodporúčal, aby učitelia posielali na portál svoje vlastné videá. Amatérske. Videá, ktoré sú už na uvedenom linku zverejnené vyzerajú dobre obrazovo i zvukovo. To bežný učiteľ nevie vždy zabezpečiť. Práve profesionálna výroba videí by bola pridanou hodnotou tohto konceptu. Možno by to dlhšie trvalo, ale bolo by to kvalitné.
3) Verím, že po návrate detí do škôl sa tento projekt neskončí. Ak bude dobre nastavený, môže pomôcť žiakom aj mimo domáceho vzdelávania hocikedy, nie len v karanténe. No skúsenosti učiteľov potvrdzujú, ako rôzne projekty končia. Minú sa peniaze a dosť. Udržateľnosť projektu by mala byť povinná vlastnosť. Ak sa to zastaví na 150 videách, cieľ sa nenaplní.
4) Výrobe videí mohla predchádzať reforma ŠVP.
5) Neviem, prečo sa vybralo iba pár predmetov. Učia sa predsa všetky. Na všetky by sa mali tvoriť videá. Táto slovenská polovičatosť mi už lezie na nervy. Tak robme niečo poriadne alebo radšej vôbec.
6) Treba myslieť na to, že edukačné videá sú veľmi dôležité aj pre stredoškolákov. Aj keď ide o staršie deti, neznamená to, že bez problémov realizujú samoštúdium a doberanie tém bez pomoci učiteľov a dospelých. Okrem toho, nemáme medzi stredoškolákmi iba gymnazistov, ktorí ako-tak samoštúdium vedia zvládnuť. Pozor, aj stredoškoláci sú žiaci a neraz aj deti.
7) Všimol som si, že na portáli sú doposiaľ prevažne veľmi jednoduché témy, ktoré sú zväčša vnímané ako tvorivé, zábavnejšie alebo druhoradé (hovorím za slovenčinu, napr. balady, lexikológia – perfektné a ľahké témy). Verím, že sa postupne budú objavovať videá na javy, ktoré sú pre žiakov dlhodobým problémom, hoci sa neraz zapotíme na ich výklade.
Zhŕňam: Nápad je to veľmi dobrý, len opäť tá forma. Neviem, prečo sa v tom našom školstve niečo začne, no aj akokoľvek dobrý zámer sa potom dôsledne nerozvinie alebo je v rozpore s pedagogickými skúsenosťami. Možno by sa mohli viac pýtať pred investovaním neuveriteľných prostriedkov z našich daní do projektov, ktoré doposiaľ skončili neslávne. Moje postrehy či rady som teda napísal. Verejne.
PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * FB skupina: Riazanet – BA-NM * janpapuga.blog.pravda.sk * www . janpapuga . sk
Zdieľajte tento text, ak sa s ním stotožňujete, je verejný, netreba osobitný súhlas. Ak sa text nedá zdieľať, príčinou je nastavenie skupiny. Posielajte tento text na vyššie miesta, ak sa s ním stotožňujete. Ukážte ho ľuďom, ktorí nie sú na internete. Aj takto sa menia veci. Ministerstvu školstva, príp. iným vládnucim politikom bol text zaslaný.
22. 11. 2020