Slovenský jazyk a literatúra

Slovenský jazyk a literatúru (SJL) vyučujem veľmi rád, keďže mám k tomuto predmetu aj praktický vzťah – venujem sa literárnej tvorbe. V Slovenskej republike je SJL povinným od 1. ročníka základnej školy a povinným maturitným predmetom pre študentov stredných škôl. Jeho postavenie, témy a ciele určujú pedagogické dokumenty – štátny vzdelávací program. Na základe uvedených dokumentov sa zostavujú jednotlivé vyučovacie hodiny. Okrem povinného učiva má možnosť učiteľ prispieť do vyučovania aj výberom iných tém, prípadne obohacuje hodinu o svoj prístup k vyučovaniu materinského jazyka. SJL sa spravidla delí na jazykovú, literárnu a slohovú zložku, hoci všetky úzko súvisia a pri vyučovaní sa navzájom dopĺňajú a spájajú. Mojou snahou je pripraviť žiakov nielen na úspešné zvládnutie testovania a prijímacích skúšok, ale ich aj zasvätiť do podstaty jazyka, do jeho využívania v bežnej i v špecifickej komunikácii, otvoriť im svet literatúry, literárnej teórie a literárnej histórie, ktorý ponúka nekonečné inšpirácie pre bežný život.

Niektoré témy SJL, ktoré rozvíjam: 

  • Slovenský jazyk ako prostriedok každodennej a špecifickej komunikácie.
  • Príprava na rôzne komunikačné situácie.
  • Zásady efektívnej komunikácie, najčastejšie chyby v komunikácii, budovanie komunikačnej stratégie. 
  • Neverbálna komunikácia. 
  • Pohľad na pravopis zo širšieho než prísne gramatického hľadiska.
  • Predchádzanie iným ako pravopisným chybám (štylistickým, textovým, komunikačným). 
  • Analýza textov rôzneho druhu.
  • Grafika a neverbálne prostriedky písaného textu. 
  • Čítanie s porozumením, tvorenie a interpretovanie textov; opravovanie textov.
  • Spoznávanie aktuálnych ligvistických a literárnovedných poznatkov.
  • Práca s inou než len učebnicovou literatúrou.
  • Prednes a recitácia, vnímanie podtextov.
  • Dôraz na rétoriku a ústny prejav. 
  • Film, moderná pieseň a literatúra. 
  • Dôraz na praktické poznatky o jazyku a literatúre. 
  • Hľadanie paralel medzi literárnymi dielami, súčasnosťou a bežným životom.
  • Pochopenie literárneho diela, nie parafráza učiteľových výkladov. 
  • Formovanie vlastného názoru na literárne dielo.
  • Prepojenie hodín SJL s inými druhmi umenia.
  • Povinné čítanie vybranej literatúry, ale aj možnosť prezentácie obľúbených kníh, napr. v rámci marca, mesiaca knihy.
  • Praktické spoznávanie povinných slohových útvarov a literárnych žánrov.
  • Slovná zásoba jazyka a jej obohacovanie v minulosti a dnes, práca so slovníkmi. 
  • Tvorivé písanie. 
  • Jazyková kultúra, systémovolingvistický a pragmatickolingvistický prístup k jazykovej kultúre lexikálnych jednotiek.
  • Účasť v súťažiach zo SJL.

Sekcia pre mojich žiakov:

ŠTÁTNY VZDELÁVACÍ PROGRAM

  • Obsah vyučovania SJL určený štátom. Všimnite si hlavne tabuľky od s. 14 a od s. 40. 
  • Stiahnuť dokument.   

PERCENTUÁLNA STUPNICA HODNOTENIA

  • 100 % – 90 % výborný (1)
  • 89 % – 75 % chválitebný (2)
  • 74 % – 50 % dobrý (3)
  • 49 % – 30 % dostatočný (4)
  • 29 % – 0 % nedostatočný (5) 

HODNOTENÉ PRÁCE A BODY

  • diktát (jeden za polrok) – 10 bodov
  • kontrolná písomná práca = sloh (jeden za polrok) – 28 bodov
  • pravopisno-jazykové cvičenie – 4 body
  • cvičný sloh – 6 bodov 
  • tematická písomná skúška – max. 40 bodov
  • ústne skúšanie – 6 bodov
  • krátke ústne skúšanie – 4 body
  • prezentácia (referát) – 6 bodov   
  • interpretácia prečítaného literárneho diela – 8 bodov
  • cvičný prednes/cvičná recitácia – 4 body
  • prednes/recitácia – 6 bodov
  • domáca úloha – 4 body
  • práca na hodine – 4 body
  • aktivita na hodine (za tri plusky) – 2 body  
  • úloha mesiaca – 3 body bez základu
  • prémiové úlohy v tematických písomných skúškach – 3 body bez základu

VÝSLEDNÉ HODNOTENIE

  • Hodnotenie na konci polroka je vyjadrené známkou. Hodnotenie na konci 2. polroka sa zapisuje do prihlášok na vysoké školy.
  • Pred uzatvorením známky po vypočítaní percentuálneho zisku môžem pridať 1 – 5 % na základe týchto podmienok: pravidelná aktivita na hodine, nadštandardná orientácia v predmete, tvorivá činnosť v literatúre, účasť na divadelných predstaveniach a vypracovanie anotácie o nich, svedomitá príprava na vyučovanie, dobrovoľné prinášanie pomôcok súvisiacich s vyučovaním, účasť v súťažiach zo SJL.
  • V prípade úmyselného ignorovania akejkoľvek zložky predmetu SJL, pasívnemu prístupu k predmetu a zabúdaniu učebných pomôcok, nezlepším polročnú známku o 1 – 5 %! V bodovom systéme sa z celkového percentuálneho výsledku žiaka sa neodoberajú žiadne percentá ani v prípade pasívneho prístupu k SJL! (Trestom je neprilepšenie uvedeného počtu percent.)
  • Každý si je sám zodpovedný za svoju známku, kontroluje si svoj prospech počas celého polroka, nesmie sa spoliehať na dodatočné skúšanie alebo referáty. Pracovať treba počas celého klasifikačného obdobia systematicky a priebežne.

KONTROLNÁ PÍSOMNÁ PRÁCA (SLOH)

  • Píše sa raz za polrok počas 2 vyučovacích hodín, teda 90 minút. Má rozsah jednej strany, t. j. 300 – 360 slov. Hodnotí sa podľa záväzných kritérií (link). Jej cieľom je preukázať komplexnú znalosť slovenského jazyka pri písaní uceleného textu. Pri písaní sa môžu používať Pravidlá slovenského pravopisu, Krátky slovník slovenského jazyka a Synonymický slovník slovenčiny, aj v online podobe. Píšu sa slohové útvary, ktoré môžu byť zadané aj v rámci maturitnej skúšky, t. j. písania maturitného slohu: 
  • I. ročník – beletrizovaný životopis, rozprávanie
  • II. ročník – umelecký opis, charakteristika
  • III. ročník – úvaha, výklad
  • IV. ročník – diskusný príspevok, slávnostný prejav   

VŠEOBECNÉ INFORMÁCIE A RADY

  • V rámci predmetu SJL je možné absolvovať rôzne exkurzie, výstavy, podujatia, prípadne divadelné predstavenia. Ak máte o takéto spestrenie záujem, neváhajte ma osloviť.
  • Pre lepšiu kontrolu získaných bodov vám odporúčam pravidelne sledovať elektronickú žiacku knižku – Edupage. Systém vám počíta po zadaní každej známky počet percent, ktoré ste dosiahli.
  • Body premieňame na známky podľa percentuálnej stupnice. Postupuje sa podľa vzorca: získaný počet bodov delený plným počtom bodov krát 100 (napr.: 7/10 bodov, t. j. sedem bodov z desiatich – 7:10.100 = 70 % – známka z tejto previerky je 3).
  • Písomky, ktoré ste dopisovali v náhradnom termíne, nenosím na hodiny. Treba si ich prísť pozrieť cez prestávku. Písomná skúška v náhradnom termíne neobsahuje prémiové úlohy. Písomku absolvuje každý žiak. Neodporúčam zámerne sa vyhýbať písomnému skúšaniu, pretože dopisovanie v náhradnom termíne sa spravidla realizuje počas normálnej vyučovacej hodiny, čo môže dopisujúceho rušiť. V prípade požiadania môže byť náhradný termín písomky pred vyučovaním alebo po ňom.
  • Individuálne konzultácie po vzájomnej dohode sú možné počas prestávky, po vyučovaní i pred ním (aj cez email alebo FB, IG). Rovnakým spôsobom ma môžete kontaktovať v prípade problémov s predmetom SJL alebo so mnou ako učiteľom. Na anonymné sťažnosti nereagujem.
  • Dôkladne si zapisujte poznámky a postrehy z hodiny, robte si domáce úlohy, zbierajte pracovné listy, ktoré vám dávam, odkladajte si zošity, doberte si všetko, čo zameškáte, pretože materiály z hodín budú dôležité v príprave na maturitu. Vždy pred tematickou písomkou budem kontrolovať vaše portfólio. Čím prehľadnejšie budete mať usporiadané materiály, tým ľahšie sa vám bude učiť. 
  • Komu pre neprítomnosť v škole bude chýbať materiál alebo informácia o obsahu vymeškaných hodín, osloví mňa alebo spolužiakov. Z neprípravy na vyučovanie ospravedlňujem žiaka len po nepretržitej niekoľkodňovej absencii (minimálne dve vyučovacie hodiny). Tento fakt mi žiak musí oznámiť včas, najneskôr na začiatku vyučovacej hodiny. Ak má niekto vážne dôvody na ospravedlnenie a chýbal iba jednu vyučovaciu hodinu, ospravedlňujem ho iba po predložení oficiálneho ospravedlnenia alebo po konzultácii s triednym učiteľom. Chýbajúci žiaci si musia učivo dobrať, nesmú sa pri skúšaní vyhovárať, že v čase výkladu témy chýbali.
  • Nezabúdajte aj na fakt, že knižnice a internet sú bohatým zdrojom informácií, ktoré však treba preberať kriticky.
  • Písomné skúšky majú byť podľa metodického usmernenia opravené do 14 dní. Mojou snahou je ohodnotiť práce čo najskôr.
  • Žiaci, ktorí majú individuálny študijný plán, si musia so mnou dohodnúť dopisovanie písomných prác a termíny ústneho skúšania dostatočne včas. 

ÚLOHA MESIACA

  • Úloha mesiaca je nepovinná úloha pre záujemcov o zlepšenie prospechu. Aktualizuje sa každý mesiac, trvá mesiac a hodnotí sa po uplynutí mesiaca (okrem januára a júna). Obsahuje tri zložitejšie úlohy zo SJL. Ich zadania nemusia súvisieť s témami, ktoré sa v rámci ročníka preberajú, teda môžu byť aj z nižších alebo vyšších ročníkov. Cieľom úlohy mesiaca je aj naučiť sa vyhľadávať a kriticky spracovávať informácie na internete, prípadne z iných zdrojov, logicky rozmýšľať a tvorivo uvažovvať. Za správne vyriešenú úlohu získava žiak tri body bez základu. Tieto body dostávajú len prví traja žiaci triedy, ktorí majú všetky tri úlohy správne vyriešené. Ak vyriešite minimálne jednu úlohu nesprávne, nezískate ani jeden bod a šancu má ďalší v poradí. Radím riešiteľom, aby svoje riešenia nikomu neukazovali, pretože tí vás potom môžu predbehnúť v odovzdaní úlohy. Úlohy mesiaca teda nerobte vo dvojici. Riešenie úlohy mesiaca musí obsahovať meno a priezvisko riešiteľa, triedu, zadania jednotlivých úloh a ich riešenia; nesmie mať závažné pravopisné a jazykové chyby (ak sa poruší jedna z týchto podmienok, úlohu mesiaca nehodnotím). Úlohy mesiaca prijímam iba prostredníctvom emailu na adresu janpapuga@gmail.com. Ak zistím, že niekto podvádzal, body neudelím. Niekedy môže úlohu mesiaca nahradiť účasť v súťaži. Vtedy získava 3 body bez základu každý žiak, ktorý sa súťaže zúčastní a splní jej podmienky.
  • Zadanie úlohy mesiaca pre I. ročník: stiahnuť
  • Zadanie úlohy mesiaca pre II. ročník: stiahnuť 

LITERATÚRA NA KOMPLEXNÝ ROZBOR (POVINNÁ)

  • Ide o literatúru, ktorá je predpísaná štátnym vzdelávacím programom na čítanie a komplexnú interpretáciu. Táto literatúra sa testuje aj v maturitnom teste. Na mojich hodinách včas oznámim, že knihu treba prečítať. Niektoré diela si predstavíme v skrátenej forme, najmä lyriku. Na hodine bude potom test z prečítaného diela a po ňom diskusiu o ňom.   
  • Predpísané diela pre I. ročník: Sofokles – Antigona, W. Shakespeare – Hamlet, H. Gavlovič – Valaská škola mravúv stodola, Moliére – Lakomec, J. Kollár – Předzpěv 
  • Predpísané diela pre II. ročník: S. Chalupka – Mor ho!, A. Sládkovič – Marína, J. Botto – Smrť Jánošíkova, J. Kráľ – Zakliata panna vo Váhu a divný Janko, J. Palárik – Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch, M. Kukučín – Keď báčik z Chochoľova umrie, B. S. Timrava – Ťapákovci, J. G. Tajovský – Maco Mlieč, Statky – zmätky, I. Krasko (výber z poézie)
  • Predpísané diela pre III. ročník: J. Smrek (výber z poézie), R. Dilong (výber z poézie), M. Urban – Živý bič, J. C. Hronský – Jozef Mak, D. Chrobák – Drak sa vracia, P. Jilemnický – O dvoch bratoch, E. M. Remarque – Na západe nič nové
  • Predpísané diela pre IV. ročník: M. Válek (výber u poézie), M. Rúfus (výber z poézie), J. Urban (výber z poézie), A. Bednár – Kolíska, L. Mňačko – Ako chutí moc, D. Dušek – Kufor na sny, I. Bukovčan – Kým kohút nezaspieva, M. Lasica a J. Satinský – Soirée
Zdieľať