Slovenský jazyk a literatúru (SJL) vyučujem veľmi rád, keďže mám k tomuto predmetu aj praktický vzťah – venujem sa literárnej tvorbe. V Slovenskej republike je SJL povinným od 1. ročníka základnej školy a povinným maturitným predmetom pre študentov stredných škôl. Jeho postavenie, témy a ciele určujú pedagogické dokumenty – štátny vzdelávací program. Na základe uvedených dokumentov sa zostavujú jednotlivé vyučovacie hodiny. Okrem povinného učiva má možnosť učiteľ prispieť do vyučovania aj výberom iných tém, prípadne obohacuje hodinu o svoj prístup k vyučovaniu materinského jazyka. SJL sa spravidla delí na jazykovú, literárnu a slohovú zložku, hoci všetky úzko súvisia a pri vyučovaní sa navzájom dopĺňajú. Mojou snahou je pripraviť žiakov nielen na úspešné zvládnutie testovania a prijímacích skúšok, ale ich aj zasvätiť do podstaty jazyka, do jeho využívania v bežnej i v špecifickej komunikácii, otvoriť im svet literatúry, literárnej teórie a literárnej histórie.
Niektoré témy SJL, ktoré rozvíjam:
- Slovenský jazyk ako prostriedok každodennej a špecifickej komunikácie.
- Pohľad na pravopis zo širšieho než prísne gramatického hľadiska.
- Spoznávanie iných chýb ako pravopisných.
- Komplexné a čiastkové analýzy textov rôzneho druhu.
- Grafika a neverbálne prostriedky písaného textu.
- Čítanie, tvorenie a interpretovanie textov; opravovanie textov.
- Spoznávanie atuálnych ligvistických a literárnovedných poznatkov.
- Práca s inou než len učebnicovou literatúrou.
- Príprava na rôzne komunikačné situácie.
- Prednes a recitácia, vnímanie podtextov.
- Spoznávanie inej než čítankovej literatúry, sledovanie inscenácií literárnych diel.
- Film, pieseň a literatúra.
- Dôraz na praktické informácie o jazyku a literatúre – čo je potrebné pre život a všeobecnú vzdelanosť.
- Hľadanie paralel medzi literárnymi dielami, súčasnosťou a bežným životom.
- Pochopenie literárneho diela, nie parafráza učiteľových výkladov.
- Prepojenie hodín SJL s inými druhmi umenia.
- Povinné čítanie vybranej literatúry, ale aj možnosť prezentácie obľúbených kníh, napr. v rámci marca, mesiaca knihy.
- Zásady efektívnej komunikácie, najčastejšie chyby v komunikácii, budovanie komunikačnej stratégie.
- Neverbálna komunikácia.
- Zvuková rovina jazyka a využitie jej princípov v ústnych textoch, v prednese.
- Praktické spoznávanie povinných slohových útvarov a literárnych žánrov.
- Slovná zásoba jazyka a jej obohacovanie v minulosti a dnes, práca so slovníkmi.
- Spoznávanie morfológie a syntaxe prostredníctvom reálnych textov.
- Tvorivé písanie a tvorenie literárnych žánrov. Praktické spoznávanie umeleckého jazyka.
- Jazyková kultúra, systémovolingvistický a pragmatickolingvistický prístup k jazykovej kultúre lexikálnych jednotiek.
- Formovanie vlastného názoru na literárne dielo.
- Účasť v súťažiach zo SJL.