LEKÁRSKE OSPRAVEDLNENKY

Pre RegionPress

V školách sa často hovorí o chorobnosti žiakov, o ich častom chýbaní. Isto, vo veľkom kolektíve sa ľahko šíria rôzne bacily. Je to prakticky neodstrániteľný problém. Jednak rodičia kvôli svojej práci posielajú do školy deti s chorobou, jednak môže byť žiak nositeľom choroby bez vonkajších znakov, ktoré sa v počiatočnom štádiu ešte nerozvinuli. A tieto choroby prechádzajú aj na učiteľov, čím sa narúša vyučovanie, keďže škola musí suplovať za chýbajúcich. Tým sa zase vyčerpávajú zatiaľ zdraví učitelia. Pravidelne sa opakuje tento problém v jesennom či v predvianočnom čase.
Žiakom môžu do určeného počtu dní napísať ospravedlnenky rodičia. Aj z dôvodu choroby. Takáto možnosť sa často zneužíva. Zneužívané sú aj lekárske ospravedlnenia, ktoré nie je zložité dostať. Neraz som počul a zažil prípady, keď bolo zneužité lekárske ospravedlnenie aj zamestnancami školy, čo však ťažko preukázať. Rovnako počúvame aj o rôznych zneužívaniach lekárov pri marení súdnych procesov alebo pri problémoch na pracovisku: „Hodím sa na PN!“ Zamestnávateľ to musí akceptovať, keď dostane potvrdenie s pečiatkou z ambulancie. Bez ohľadu na to, že lekár neraz dá potvrdenie iba za návštevu ambulancie, neraz udelí práceneschopnosť pre triviálny problém, ba na žiadosť pacienta. Máme tu tak teda dieru v systéme, keď si môže zamestnanec z rôznych pokútnych dôvodov „vydupať“ lekársku pečiatku. Nepripisujem vinu iba lekárom, lebo tí by riskovali, keby odmietli počúvnuť ponosy pacienta. Čo ak by bol naozaj chorý?
Isté je, že zamestnávateľ nemá na rozdiel od súdov veľa možností zisťovať skutočné príčiny chýbania. V školách je to o to citlivejšie, že časté suplovanie je neekonomické, narúša výchovno-vzdelávací proces, ba preťažuje suplujúcich učiteľov. Aj žiaci zle prijímajú časté zmeny vyučujúcich, ba ľahko si navyknú na voľnejší režim počas častého suplovania. Navyše sa zaostáva v učive, ktoré sa v návaloch a bez dôkladnej fixácie doberá po príchode chýbajúceho učiteľa.
Najlepšie je byť zdravý a nepokúšať choroby vyhováraním sa na ne. Isté však je, že v súčasných poveternostných výkyvoch sa choroby budú vyskytovať. Preto by mal jestvovať nejaký spôsob eliminácie zneužívania lekárov, ale aj spôsob, ako kompenzovať opodstatnené chýbania učiteľov, ako im zabezpečiť prevenciu. Lebo chýbanie učiteľov má dôsledky na výchovno-vzdelávací proces, za ktorý je zodpovedný riaditeľ. A ten je neraz obviňovaný za časté chýbanie učiteľov. Či už opodstatnené, či vybavené.

Tento obsah bol zaradený v Nezaradené. Zálohujte si trvalý odkaz.

3 reakcie na LEKÁRSKE OSPRAVEDLNENKY

  1. Martina jaroščáková povedal:

    A čo keby odbory školstva na jednotlivých okresných úradoch pohli hlavou a vypracovali by databázu učiteľov ochotných zaskakovať za učiteľov, ktorí sú dlhšie na PN (napr. učitelia na dôchodku)? Pokiaľ viem, takto to funguje vo Veľkej Británii (tzv. substitute teachers). Niektorí dôchodcovia by si radi privyrobili a kmeňoví učitelia by nepadali od vyčerpania, že musia odučiť aj 30 hodín za týždeň aj niekoľko týždňov za sebou (vlastná skúsenosť). Na takéto riešenie netreba vysokú školu, iba zdravý sedliacky rozum. A úradníci by dokázali, že robia aj niečo užitočné a nie si iba posúvali nezmyselné tlačivá a tabuľky medzi sebou.

Napísať odpoveď pre Martina jaroščáková Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.