Postupne píšem školský program pre našu stranu. S cieľom zrealizovať skutočnú zmenu. Či budeme mať možnosť, to je na voličoch. Nemám veľké oči. Ale keď mi dali dôveru, tak pomôžem k snahe strany uspieť. A konečne reálne pomôcť slovenskému školstvu. So snahou o konsenzus a diskusiu. Bude to zložité, lebo školská verejnosť je už skeptická. Napriek tomu sa so svojimi ideami podelím a veľmi rád si vypočujem konštruktívnu kritiku a silné argumenty. Veci, čo predkladám, vychádzajú z mojej skúsenosti, odbornosti a z komunikácie s ľuďmi po celom Slovensku.
Prosím, ak s vami nesúhlasím a stojím si za svojím nápadom, neznamená to, že neprijímam iné názory. Ale znamená to, že mám silné argumenty na to, aby sa daná zmena udiala.
Inšpekcia isto mnohým ublížila. A mnohým zas nijako nepomohla. Mne uškodila až tak, že som zažil nespravodlivosť a že ma inšpekcia pripravila o moju milovanú školu a skoro o kariéru. Našťastie ma nezlomili. Napriek mojej skúsenosti, ktorú nikomu neželám, s niečím ako inšpekcia v skutočnej reforme školstva počítam. Ale v inej podobe. Určite sa nebude volať ani inšpekcia. Dajme si pracovný názov: Školský úrad kontroly a pomoci.
V nasledujúcich bodoch uvádzam kontúry Školského úradu kontroly a pomoci:
– bude pod ministerstvom školstva, ale bez personálnych dosahov – o personálnych dosahoch bude rozhodovať podľa presne vymedzených pravidiel rada úradu zložená z rôznych predstaviteľov školskej komunity (ministerstvo školstva, zástupca komory, zástupca odborov, zástupca riaditeľov, zástupca rodičov, zástupca žiakov a pod.),
– riaditeľa úradu bude voliť rada úradu po verejnom výberovom konaní vo verejnom hlasovaní,
– zvýšia sa požiadavky na kvalifikáciu a osobnosť kontrolórov, s čím súvisí aj zvýšenie ich platu; vyjme sa z kritérií na kontrolórov mať riadiacu skúsenosť;
– súčasťou úradu budú aj odborní pracovníci: psychológ, právnik, mediátor, špeciálny pedagóg, vyšetrovateľ, personalista, keďže úrad bude poskytovať aj pomoc (pozri ďalej),
– úrad bude okrem kontroly poskytovať komplexnú a flexibilnú pomoc pri riešení problémov súvisiacich s výchovno-vzdelávacím procesom a pri riešení patologických foriem správania v rámci vzťahov v škole; pomoc bude poskytovať nielen pedagógom, ale aj riaditeľom, rodičom, žiakom, nepedagogickým zamestnancom; úrad bude vykonávať ochrancu práv celej komunity školy,
– v kontrolnej činnosti úradu pri menej závažných nedostatkoch sa do kontrolnej správy uvedie iba upozornenie a odporúčanie pre školu, menej závažný nedostatok sa nebude vykazovať v štatistike ako pochybenie školy/samosprávy/riaditeľa a pod.; úrad pomôže predchádzať menej závažným nedostatkom,
– v kontrolnej činnosti úradu pri stredne závažných nedostatkoch sa do kontrolnej správy uvedie odporúčanie na zmenu, termín na jej odstránenie a kontrola nápravy pri opätovnej kontrole,
– v kontrolnej činnosti úradu pri závažných nedostatkoch sa tieto budú riešiť sankciami, najmä ak ide o dlhodobý a opakovaný stav (pokuta, zrážky z platu, trestné oznámenie, odvolanie riaditeľa, výpoveď zamestnancovi, vylúčenie z učiteľskej komory, zákaz učiteľskej činnosti, zrušenie školy),
– stredne závažné a závažné nedostatky spôsobené jednotlivcom sa budú personalizovať; riadiaci pracovník bude zodpovedný, ak zamestnancovi prikázal nesprávne konanie alebo zanedbal vonkajšiu či vnútornú legislatívu, čo spôsobilo nedostatok,
– bude jednoznačne stanovené, čo je menej závažný, stredne závažný a závažný nedostatok osobitným legislatívnym predpisom bez možnosti jeho účelovej interpretácie a bez možnosti doplnenia kontrolórmi,
– voči konaniu inšpekcie sa bude dať odvolať,
– hĺbková kontrola školy sa nebude konať, kontroly sa sústredia na preventívne zisťovanie vybranej oblasti školy alebo na zisťovanie na základe podnetu,
– kontrola školy sa sústredí predovšetkým na výchovno-vzdelávací proces, administrácia tohto procesu bude sekundárnym záujmom s cieľom usmerňovať pri jej zvládaní a poskytovať vzorové materiály,
– kontroly na školách nebudú vopred ohlásené, no škola sa nebude trestať za menej a stredne závažné pochybenia vyplývajúce z neoznámenej kontroly,
– úrad môže kontrolovať aj ministerstvo školstva, aj iné školské inštitúcie v prípade, že dostane podnet alebo inštitúcia priamo súvisí s kontrolou danej školy,
– úrad bude poskytovať poradenstvo súvisiace s výchovno-vzdelávacím procesom a usmernenie pri výklade legislatívy,
– úrad nerealizuje ekonomicko-hospodársku kontrolu.
Musíme si uvedomiť, že v systéme máme veľmi veľa zamestnancov, ktorí sú nekvalitní, nepracujú na sebe, robia napriek vedeniu školy alebo nie sú ochotní aplikovať požiadavky spoločnosti na fungovanie modernej školy. Aj preto trvám na existencii „inšpekcie“, ktorá však nebude mať iba kontrolnú činnosť. Avšak, bude musieť vykonávať aj tú s možnosťou potrestať závažné nedostatky, nemôže byť „bezzubá“. Jej dôležitou činnosťou však bude pomoc komunite školy na základe preukázateľných a neanonymných podnetov. Úrad bude mať povinnosť zatajiť podávateľov podnetov.
Detailnejšie a úplne vyčerpávajúco som uvedené nápady nerozpísal, neuviedol som ani ich podrobnú aplikáciu, keďže mi ide najmä o načrtnutie potrebných zmien, aby sa aj z kontrolného orgánu stal zmysluplný nástroj na nastavenie zdravého fungovania škôl. Aplikácia zmien sa realizuje po vstupe do exekutívy.
Teším sa na Vaše podnety. A ak chcete zmenu, tak viete, čo treba robiť.
Dobry den, ja som za zmenu. A tiez by bolo fajn,keby aj na internaty chodila inspekcia,pretoze veduci internatov su si isty,ze im ziadna kontrola nepride a tak to aj na internatoch vyzera. Niektori veduci vychovy sa zaseklu v dobe 90tych rokov.
Súhlasím, skrátka, niektorých treba kontrolovať.