Inklúzia po slovensky

Pokračovanie pre RegionPress:
 
Hoci sa často spomína pojem inklúzia, reční sa o nej, činy riadiacich orgánov idú proti nej. Inklúzia, jednoducho vysvetlené, je vzdelávanie bez vyčleňovania žiakov do osobitných skupín, tried, škôlv prípade, že majú nejakú diagnózu alebo v niečom vynikajú. V jednej triede sa tak stretnú rozmanité deti, ktoré sa neselektujú, nediskriminujú a učia sa spolu kooperovať. Náročné práca pre učiteľa. Nie je to zlý nápad, je prirodzené byť s rôznorodými ľuďmi. V slovenskom školstve sa však najskôr čosi zavedie, potom sa ne-/riešia spôsoby aplikácie. Inklúzia predpokladá, že každá škola má svojho špeciálneho pedagóga, psychológa a dostatok pedagogických asistentov. Až potom sa dá rozvíjať myšlienka inklúzie. Terajší stav je úbohý. Odborných pracovníkov má škola zriedka, nemá na túto nevyhnutnosť financie. Pokrytie škôl pedagogickými asistentmi je minimálne. A detí s rôznymi zdravotnými znevýhodneniami pribúda. Od škôl sa očakáva inklúzia v zmysle „poraď si, ako vieš“. Nečudo, že to odmietajú, hoci je v ich DNA pomáhať rôznym žiakom. No bez poriadneho, nie symbolického, personálneho a materiálno-technického vybavenia to nedokážu! Ľutujem aj rodičov detí, ktoré potrebujú osobitnú pomoc. Máloktorá škola ich môže prijať a efektívne s nimi pracovať. Opäť to „schytajú“ deti. Tie, o ktorých sa proklamuje, že sú v rôznych koncepciách vzdelávania na prvom mieste. Inklúzia teda nie je fráza, ale komplexná premena vyučovania, ktorá musí byť garantovaná štátom, nie predhodená školám ako módny pojem bez obsahu.
11 mesiacov dozadu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.