Pre RegionPress
Každý polrok opakujú médiá tému trestania za vysvedčenie. I keď sa pravidelne vyjadrí aj odborník, vždy sa pristupuje k téme veľmi povrchne a tendenčne. Problematika hodnotenia, odmeňovania i sankcionovania si vyžaduje analytickejší prienik, nie publicistickú skratku.
Sú prípady, keď deti zo strachu konajú neštandardne, ba sebaohrozujúco. Avšak vysvedčenie je často poslednou príčinou v reťazci patopsychologických prejavov dieťaťa. Okrem toho zodpovední rodičia vedia o konečnej známke skôr ako pri prezretí vysvedčenia.
Deti neslobodno tvrdo trestať za známky. Ak sú výsledky horšie, onen zodpovedný rodič rieši zlyhávanie dieťaťa skôr. Netreba však naznačovať, že rodičia hromadne trestajú práve za vysvedčenie. Ak to nejakí aj robia, tak určite nie iba pre známky. A takých treba riešiť alebo čakať, kým sa im často trestané deti nevzoprú.
Zvážiť sa dajú symbolické tresty za známky (napr. domáce väzenie). Tie však majú účinok, ak je dieťa lenivé, odmieta sa učiť, svojvoľne ignoruje vzdelávanie. Ak však dieťa jednoducho predmetu nerozumie, akýkoľvek trest môže mať negatívny dopad a prehĺbi odpor k vzdelávaniu. Vtedy treba účinnú pomoc pri štúdiu, doučovanie alebo spoluprácu s odborníkmi. Môže sa však stať, že dieťa jednoducho „nemá bunky“ na daný predmet, hoci v inom vyniká. Alebo skrátka nie je študijný typ a bude to manuálne zručný človek. Vyžadovať od neho výborné výsledky v každom predmete pod hrozbou trestu je nesprávne. Môže sa to neskôr prejaviť vo vzťahu k rodičom, k okoliu, k sebe.
Účinnejšie je odmeňovanie za známky. Nemusí byť práve materiálne. Ale pozitívne prijatie dobrých výsledkov poteší každého človeka. Lebo známka je merateľom úspechu tak, ako sú iné meratele v našich povolaniach. Odmeňovanie za známky posilňuje motiváciu, ale súvisí aj s celkovou potrebou človeka mať spätnú väzbu za výkon. Aj tresty sú súčasťou života, no musí sa zvážiť ich účinok a primeranosť, najmä keď ide o deti. Moja mama mi vravela, „učíš sa pre seba“ a ja som si tak vytvoril vlastnú zodpovednosť za svoje vzdelávanie. Akýkoľvek úspech tešil a motivoval predovšetkým mňa. Aj táto skúsenosť je spôsob. Isté však je, že vzdelávanie a s ním spojené hodnotenie nemôžu zostať bez povšimnutia okolia dieťaťa či už prváka alebo maturanta.
Škoda, že opakujúce sa mediálne príspevky neotvoria tému, ktorá by sčasti predchádzala problémom so školským hodnotením. Ňou je nastavenie hodnotenia. O tom si napíšeme v budúcom čísle.