V Česku chcú riešiť nedostatok učiteľov tak, že pripravili zámer umožniť vyučovať aj odborníkom s vysokoškolským titulom, no bez pedagogickej profilácie. Ako riaditeľ som sa pri „lovení“učiteľov neraz zamýšľal nad tým, prečo by to nemohlo byť tak, že vyučovať by mohli aj neučitelia, najmä ak je v niektorých regiónoch ťažké nájsť pedagógov. Dokonca tvrdím, že v niektorých prípadoch by stačilo na vyučovanie stredoškolské vzdelanie. Zámer našich susedov preto považujem za užitočný, hoci sa v diskusii stretáva s konštatovaním neodbornosti, s degradáciou učiteľského povolania. I keď ide len o zámer, privítal by som aj u nás, aby mal riaditeľ možnosť siahnuť po tomto riešení. Najmä ak má presvedčenie, že by záujemca učenie zvládol na úrovni a zároveň mal predpoklady viesť deti. Normálny riaditeľ, ktorému záleží na kvalite vyučovania, to vie posúdiť. Kvalita pedagóga nezávisí od toho, či absolvuje na fakulte pár psychologicko-pedagogických predmetov a niekoľkohodinovú prax.
Základné otázky: Je možné kvalitne učiť bez pedagogického vzdelania? Spraví pedagogické vzdelanie zo študenta kvalitného učiteľa? Stane sa odborník učiteľom po absolvovaní pedagogického minima? Som presvedčený, že máme ľudí, ktorí dokážu učiť kvalitne aj bez štúdia pedagogiky. Veď samy školy si často pozývajú do školy rôznych odborných rečníkov. Aj bez pedagogického vzdelania dokážu zaujať žiakov do takej miery, že vznikajú nezabudnuteľné interaktívne hodiny. Okrem iného je známy projekt Teachfor Slovakia, v ktorom prejavili svoje pedagogické schopnosti ľudia z nepedagogickej sféry.
Aj keď je takéto riešenie nedostatku učiteľov zo strany štátu nekoncepčné, ide o dobrú, minimálne dočasnú možnosť, ktorá by pomohla aj situácii u nás. Pretože snaha prilákať kvalitných učiteľov do školstva je v jeho súčasnom marazme nemožná či je otázkou veľmi dlhého času. A chýba k tomu aj vôľa štátu.
Nech je plne v kompetencii riaditeľa, či zváži zamestnanie neučiteľa. Prestaňme sa už strachovať, že každý návrh má za cieľ degradovať učiteľský stav a pripraviť ho o zamestnanie. Okrem toho takáto konkurencia iba prospieva kvalite učiteľa a jeho sebazdokonaľovaniu. Nechajme riaditeľom pole pôsobnosti pri budovaní kvalitného pedagogického zboru. Ak tú možnosť nevyužijú, bude úplne jedno, kto im bude učiť.
Často je nekvalita dôsledkom politickej degradácie školstva, ktorú sa my učitelia snažíme zvyšovať často bez pomoci kompetentných. A stačí vôľa učiť, niekedy aj bez dostatočnej finančnej odmeny.
Pre Region Press