Posledné dni sú učitelia, žiaci i rodičia zavalení (frustrovaní) maturitným testovaním. Táto situácia sa opakuje každý rok. Okrem zlého nastavenia maturity, ktorá je rozložená na 2 časti od seba vzdialené vyše mesiaca, teda študenti sa musia dva razy stresovať, sa rok čo rok opakujú problémy s testami, ktoré pripravuje Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Človek by si pomyslel, že nemenné vedenie ústavu zostáva pre vysoko kvalitnú prácu. Ba! Či je to slovenčina, angličtina, Testovanie 5/9 alebo maturitný test, neexistuje rok, kedy by sa neobjavili trhliny v testových položkách, ktoré zrejme vymýšľajú ľudia vzdialení od regionálneho školstva. Inak by sa nestávalo to, že sú úlohy neriešiteľné a sporné.
Ako bežnému učiteľovi mi trvalo len 5 minút, aby som objavil 3 chyby v testovacích položkách. Iní kolegovia, ba žiaci objavili aj ďalšie, ktoré by sa v celoslovenskom teste nemali vyskytnúť. A práve takto by mal postupovať recenzent (autor) testov. Samozrejme, treba ho dôstojne zaplatiť. To by však nemal byť problém, lebo na základe tvrdení ministerstva sa zdá, že testovanie je alfou-omegou vzdelávania. Žiaľ!
Nejde o to, že by boli testy ťažké, že sú žiaci i učitelia lajdáci. Ide o neriešiteľné úlohy. Tento rok sme si ani nemohli overiť odpovede, keďže NÚCEM neuverejnil kľúč. Vraj čakajú na varianty odpovedí a potom začnú hodnotiť, čo je postup absolútne amatérsky. Na druhej strane, testy žiakom nemôžu ani poškodiť, ani pomôcť. Jedine ak nedosiahnu formálne požadované percento. Ale z hľadiska ďalšieho vzdelávania sú nanič, vysoké školy ich neakceptujú. To sa nezmení, pokým bude proti nim verejná mienka, či už dôvodu, že sú zlé, alebo z dôvodu, že sa nekomunikujú s pedagogickou, ale aj s laickou verejnosťou.
Po kritike počúvame od ministerky či riaditeľky NÚCEM-u samé výhovorky, klamstvá či vysoko odborné argumenty, ktorými však obyčajní žiaci nemajú šancu disponovať. Pre zlý štátny vzdelávací program sa nedajú so žiakmi prejsť hlboké zákutia lingvistiky či labyrinty literatúry. Isto, žiaci musia ísť do hĺbky pri štúdiu. No tá je limitovaná. Diskutoval som o teste s oduševnenými a vzdelanými slovenčinármi, napriek tomu sme nenašli spoločné riešenia viacerých úloh.
Za takéto zlyhania sa v slušnej spoločnosti vyvodzuje zodpovednosť. U nás však nie. Už dnes sa desím toho nápadu, že bude matematika na maturite povinná., Ak sa dovtedy nenapravia chyby v testovaniach, vzniknú ďalšie dôvody na demotiváciu našich žiakov.