DODATOK K POLROČNÝM PRÁZDNINÁM…  

Spravil som obrovskú chybu, ktorá sa síce v online publikovaní za chybu nepovažuje, ale v rámci textotvorby to subjektívne považujem za chybu. Namiesto podrobnejšieho textu som publikoval krátky status o zrušení polročných prázdnin v znení: „Fakt sa seriózne pýtam, čo je zámerom odstránenia polročných prázdnin. Aký to má, prepánajána, význam? Mne ten deň voľna isto nechýba, ale na kieho frasa to je? Učitelia robia, žiaci robia a v podmienkach, ktoré nám nastolili dementné vlády, je to taká robota, že aj týždeň polročných prázdnin by bol málo. Vidíte, načo ma tlačíte vstúpiť do ministerstva? Veď tam sa zo skúsených a rozhľadených odborníkov stávajú lojálni úradníci a nekompetentní politickí zapredanci. Toto nie sú odborné rozhodnutia a už vôbec nie rozhodnutia v prospech komunít škôl.“ Nešiel som v tomto statuse do širšej argumentácie, čím som skreslil zámer uvedeného textu a vyvolal rôzne nedorozumenia. Moju zásadu písať dlhé texty, lebo pri krátkych mám pocit, že klamem, už neporuším. Nechcem byť ako mnohé médiá a skracovať pravdu iba v mene stručnosti vyjadrovania, vraj čitatelia nečítajú dlhé texty. Niektorí slušní diskutujúci, nemyslím tých, čo idú do osobných invektív, pochopili môj status inak, ako som ho myslel. Takže mi nedalo dopísať akúsi dlhšiu bodku k prvotnému statusu. Samozrejme, kto ma tu nerád vidí, nech si ma blokne, FB je v tomto dobre nastavený. Pretože budem publikovať, budem šíriť to, čomu na podklade mnohých dokladov verím a budem to v diskusiách presadzovať argumentmi, nech to aj vyzerá, že neprijímam iný názor. Opak je pravdou. Prijímam, ale vyprosujem si osobné invektívy a aj právo na ne reagovať či ich vymazať.

 

No poďme k dodatku k môjmu statusu:

 

Uvedomme si na prvom mieste, že I. stupeň ZŠ pracuje v škole, ale pracuje sa aj na II. a III. stupni. Samozrejme, efektivita je nižšia. Možno aj preto, že učenie online je náročnejšie a bez priamej interakcie s odborníkom, pedagógom. Aj keď sú polročné prázdniny len jeden deň, určite po zložitom januárovom uzatváraní známok aj tento deň zvyčajne spojený s víkendom je potrebnou psychohygienou. Isto, ak by deti chodili do škôl od 8. januára, tak by bolo logické uvažovať o zrušení polročného „voľna“, aby sa čo-to dobehlo. I keď, opakujem, že voľno nie je ani pri dištančnom vzdelávaní a nebude ani po prípadnom návrate detí do škôl po vianočných prázdninách. Ale tým sa malo začať: Kedy sa deti vrátia do školy? Nie sa prezentovať zrušením jedného dňa prázdnin a ponechať systému, nech si s tým dajako poradí. Ale na to by minister musel mať silu a jeho už úradníci bežnú i pedagogickú empatiu. Nemajú ju, keďže všetko je politika, hoci by si mohol tresknúť po stole, najmä keď sa celá vláda hlási k školstvu. Jedna hodina vôbec nerieši meškanie v učive. Preto ide o čisto kozmetické riešenie, ktoré nič neponúka, len polarizuje a popudzuje spoločnosť, opakujem, spoločnosť, nie iba mňa. Zase je ministrom otrok iných ministrov, príp. premiéra. A mňa len vyrušuje, že túto hru pokojne hrajú ďalej a nám, výkonným pracovníkom, podsúvajú nekoncepčné a zbytočné opatrenia bez ohľadu na dôsledky.

 

Uvedomujem si, že ide aj o dovolenky. Avšak jeden deň aj tak nič nezachráni, najmä keď netušíme, kedy z dôvodu epidémie pridajú ďalšie prázdniny. Ide o riešenie pre tých, čo sa vytešujú po toľkých rokoch zanedbávania aj pohodenej kôrke. Isto, zrušenie prázdnin na jar by dozaista vyriešilo aj situáciu s dovolenkami. No politické rozhodnutia musia byť populistické, nie odborné, najmä keď je politická strana vedúca ministerstvo v nevôli. Preto sa sotva siahne po jarných prázdninách. Apolitické školstvo to znova schytáva. Zrušiť iba jednodňové prázdniny je populárnejšie a pekne to rezonuje v médiách. Bez ohľadu na to, že to nepomôže a že nevieme, či vôbec budú deti v škole.

 

Inak, z pohľadu učiteľov jestvuje X riešení na nedostatok dovoleniek a správne vedenie školy to dokáže nastaviť.  Videl som, že aj odbory publikovali inštrukcie. A tam, kde je zlé vedenie, niet vôle riešiť, ani keby mali učitelia mesiac dovolenky navyše.

 

Z pohľadu rodičov je to ťažšie. Štát povedal, že staršie deti môžu byť pokojne samy doma, takže niečo ako OČR tento raz nie je. Veď treba ušetriť na niekom. Ale ani rodičov nespasí zrušenie jediného dňa prázdnin. Priznajme a prijmime skrátenie letných prázdnin alebo jarných. To už bude mať pozitívny dopad na dovolenky učiteľov i rodičov. V minimálnej miere i na vzdelávanie. Najprv však treba vedieť, čo bude od januára a stanoviť plán doháňania vzdelávania. Je neprípustné, aby škola nemala aspoň mesiac možnosť vopred plánovať, resp. si pripravovať plány na rôzne varianty rozhodnutia vlády. A to je to, čo  vyčítam ministerstvu, keďže v štandardných krajinách je ono plne zodpovedné za školy.

 

Opakuje sa to dookola: politická lojálnosť, úradný prístup k centrám humanity (t. j. k školám), neznáma vízia, podivné opatrenia triafajúce sa do nálady a svetonázoru premiéra, neexistujúci jednotný plán bez možnosti jeho všelijakej interpretácie riaditeľmi či zriaďovateľmi a pod. Zriedkakedy chválim ministerské rozhodnutia, je ich skutočne málo. Vôbec mi nejde o brojenie proti politickej strane, koalícii či konkrétnej osobe. Ide o podloženú konštruktívnu kritiku, ktorú prístupní ľudia zvažujú, obmedzení „hejtujú“. Aj komunikácia s vami ma vedie k mojim myšlienkam. Keby som hovoril iba vlastný filozofický názor na školstvo, možno by sme sa posekali. No iba hlupák sa presadzuje bez ohľadu na kontext. Moje názory sú vždy podložené, len keby som vždy všetko dokladoval, fakt by nikto nečítal také dlhé texty. Prvý sa verejne ospravedlním, ak sa školstvo raz vydá novou cestou bez ničomností, ktoré tisíce z nás roky kritizujú. Mne nejde o hejterstvo, ale o perspektívu a zmenu. A na tú čakám (-e) roky.

 

Ďakujem za prečítanie, myslime pozitívne, idealisticky, snime, túžme, verme, ale nepotláčajme v mene vnútorného pokoja realitu.

 

PS: Samozrejme, viem navrhnúť aj mnohé iné riešenia na problémy, o ktorých píšem. Často sa vyskytuje veta typu „Ako by ste to riešili vy?“. Niekedy naznačujem spôsoby, no podrobne ich rozpisovať nebudem. Škoda strácať čas, keď nás aj tak nepočúvajú. Nechám si nápady na čas, keď budú počúvať. Ale riešenia existujú. A určite menej boľavé.

 

 

 

 

 

PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com  FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny * FB skupina: Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * FB skupina: Riazanet – BA-NM * janpapuga.blog.pravda.sk * www . janpapuga . sk

 

Zdieľajte tento text, ak sa s ním stotožňujete, je verejný, netreba osobitný súhlas.  Ak sa text nedá zdieľať, príčinou je nastavenie skupiny. Posielajte tento text na vyššie miesta, ak sa s ním stotožňujete. Ukážte ho ľuďom, ktorí nie sú na internete. Aj takto sa menia veci. Ministerstvu školstva a iným vládnucim politikom bol text zaslaný.

Zdieľať

Pridaj komentár / Recenziu

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.