Myslel som si, že chrapúnstvo sa po nástupe nového ministra školstva a vlády so vzťahom k obyčajným ľuďom, občanom, učiteľom pominie alebo sa aspoň začne vytrácať. Roky sa tu hovorí o fínskom školstve, o šťastí detí, o debyrokratizácii a o reforme školstva. No napriek tomu, že sa proklamuje a niečo sa ako-tak najmä vďaka presvedčeným učiteľom mení, máme tu inštitúciu, ktorá uviazla v stredoveku a jej konanie hraničí so slušnosťou a zmyslom pre školstvo, pre situáciu škôl, do ktorej ich dostali politici, so zmyslom pre zmysel výchovno-vzdelávacieho procesu. Je ňou nedotknuteľná Štátna školská inšpekcia, inštitúcia ktorá je na čele s Kalmárovou štátom v štáte a škodí školám, akoby to bolo jej jediné poslanie. A napriek doslova hororovým zážitkom s ňou si ide ďalej, šíri strach a niet v nej náznaku pre sebareflexiu. Pritom keď sa na ňu obrátite, dostanete ako odpoveď prázdne frázy a vyhováranie sa, že nemá v kompetencii radiť a pomáhať. A od riešenia ozaj vážnych problémov sa dištancuje alebo ich ignoruje. Najmä ak ide o školu so silným zázemím.
Minulú jar sme zažili nevídanú situáciu. Zavreli sa školy. Aby žiaci neprišli o vyučovanie a výchovno-vzdelávacie návyky, väčšina škôl v rámci svojich možností, ktoré sú výsledkom dlhodobého zanedbávania školstva, sa pustila do dištančného vzdelávania žiakov, ktorí sa neraz museli naháňať k počítačom. Učitelia na svojich počítačoch, za svoje energie a v čase, keď sa museli starať aj o vlastné deti, realizovali rôzne formy online komunikácie, aby žiaci nestagnovali. Učili sa spolu so žiakmi. Dokonca niektorí z nich navštevovali domácnosti žiakov bez výpočtovej techniky, aby im doručili texty na učenie a precvičovanie. A popri tom museli interpretovať rôzne nariadenia ministerstva, schémy a sledovať rôzne portály, ktoré mali vraj pomôcť. Zároveň niektorí kolegovia klesli na plate. A to všetko sa robilo v strese z neznámeho, v strachu o zdravie a z deprivácie nemožnosti vykonávať svoju prácu v budovách škôl, v triedach so žiakmi, v priamej interakcii, čo je hlavnou podstatou práce pedagóga. A keď sa zdalo, že sa ako-tak nastúpilo na diaľkové vzdelávanie, múdrym politikom napadlo buchnúť nás predčasne na mesiac do škôl, ohroziť naše zdravie a poveriť nás prácou bacharov v triedach dozerajúcich na izoláciu detí a zároveň nám ponechali úlohu vykonávať online učiteľov. Nehovorím ani o riaditeľoch, ktorí v práci nocovali a pokúšali sa aplikovať stovky nariadení či od ministerstva, hygieny, alebo zriaďovateľa tak, aby škola aspoň trochu pripomínala humanitnú a sociálnu inštitúciu, nie skladisko hygienicky nezávadných žiakov. Pracovný ča učiteľov sa neúmerne natiahol, keďže sa škola rozskupinkovala a jednotlivé skupinky mali harmonogramy na aktivity, ktoré bolo treba dodržať.
V televízii sa minister a jeho spolupracovníci vyjadrovali, že sa všetko doberie, zopakuje, ustúpi sa z nárokov, že bude dostatok času ma dobratie učiva. Lebo mimoriadna situácia si vyžaduje mimoriadne postupy. To však Kalmárovej inkvizícia nerešpektuje a v čase, keď máme za sebou drasticķý polrok a navyše sa epidemiologická situácia opakuje, dochádza k zbytočnej a byrokratickej buzerácii riaditeľov a učiteľov, tých, vďaka ktorým školstvo v čase epidémie fungovalo. Aby bola inšpekcia čo najaktuálnejšia, kontroluje sa dištančné vzdelávanie, ktoré je pre každého z nás nové, vyvíja sa a sčasti sa musí improvizovať, keďže slávne ministerské inštitúcie vrátane inšpekcie len pomaly vytvárajú nástroje dištančného vzdelávania, nehovoriac o nekvalite jednotného školského internetu, ktorý sa už pred rokmi mal nahradiť. Som presvedčený že pre väčšinou inšpektorov je takáto forma vzdelávania rovnako neznáma, no napriek tomu poslušne kontrolujú to, v čom sa nevyznajú. A veď, prečo nie? Je tu ministerská požiadavka vypracovania správy o dištančnom vzdelávaní, na ktorej sa môžu kontrolné úrady uspokojovať. Dokonca kontrolujú byrokratické hodnotenia pedagogických zamestnancov, ktoré vznikajú aj na základe hospitácií. A tých sa fakt v čase corona opatrení dalo zrealizovať neúrekom! Ale veď zákon to požaduje a inšpekcii je úplne jedno, aká situácia tu od jari vládne. Aj na smrteľnú posteľ možno ľahnúť po odovzdaní správy.
A toto všetko sa deje v čase, keď nám minister úprimne ďakuje za vykonanú prácu. Silno pochybujem, že o týchto arogantných kontrolách nevie, resp. že nemôže zasiahnuť. Jeho ďakovný status a vyjadrenia v médiách vyznievajú maximálne cynicky, keď tu máme dočinenia s chrapúňmi z inšpekcie, ktorí doslova kašlú na to, že sme so žiakmi i rodičmi prežili nadľudské obdobie s robili sme, čo sa dalo v kontexte nefungujúceho školstva. Je nechutné, že takáto organizácia prispieva k tomu, že nám chýba duševná pohoda, čo vycítia aj žiaci, a zároveň prehlbuje už i tak veľké poníženie učiteľov zo všetkých strán. Takéto parazitické správanie je v rozpore s modernou spoločnosťou, ktorá potrebuje porozumenie, a ja verím, že ministerstvo okamžite zasiahne. Ba vyzývam ho k tomu. (Nezabudnime, že okrem inšpekčných kontrol školy musia čeliť aj tvrdým kontrolám z hygieny, prípadne iným, keďže sa s nadržanými kontrolórmi roztrhlo vrece. Avšak, takisto na popud vlády, od ktorej by sme očakávali pomoc a empatiu.)
Kolegovia, a vy ma chcete na mieste hlavného inšpektora! Viem, myslíte to úprimne, ale pre mňa by to bol trest. Nesmierne by som tam trpel, lebo odstrániť všetku špinu v tej boľševickej organizácii pripomína kydanie hnoja. Zašpinil by som sa, smrdel by som, no hnoj by nezmizol. Sorry za premiérovský slovník, ale takéto chrapúnstvo v čase potrebnej solidarity ma vytočilo viac ako to, že je Kalmárová predsedníčkou poroty Učiteľ Slovenska a že sa ľúbezne a pokrokovo vyjadruje v rôznych rozhovoroch o tom, ako modernizuje a humanizuje túto betónovú inštitúciu. Keď už toto s učiteľmi nehne, potom sme ozaj stratení! Nevravím o potrebe kontrol v bežných situáciách, sú nutné, ak majú na rozdiel od tých inšpekčných zmysel. Ale sme v situácii, v ktorej sa naša generácia ocitla po prvý raz a zvrátila všetky svoje aktivity na jedinú – ochrániť zdravie. Nie papierovo, ale reálne!
PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny * FB skupina: Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * FB skupina: Riazanet – BA-NM * www . janpapuga . sk
Zdieľajte tento text, ak sa s ním stotožňujete, je verejný, netreba osobitný súhlas. Ak sa text nedá zdieľať, príčinou je nastavenie skupiny. Posielajte tento text na vyššie miesta, ak sa s ním stotožňujete. Ukážte ho ľuďom, ktorí nie sú na internete. Aj takto sa menia veci. Ministerstvu školstva a iným vládnucim politikom bol text zaslaný. Pošlem ho aj prezidentke, skrátka všade.
30. 9. 2020