CHCEM UČIŤ, NIE NAHÁŇAŤ SA

Veľmi ma mrzí, že sa pri akýchkoľvek reformách a inováciách nemyslí na žiakov stredných škôl, ktorí sú rovnako zasiahnutí zastaraným vyučovacím obsahom. Aj teraz sa politici a médiá masovo hlásia k už známej obsahovej reforme vyučovania ako k prevratnému aktu. Ale tá je len pre žiakov ZŠ. K obsahovej reforme vyučovania na stredných školách sa v krátkom čase nedostaneme. (Možno aj dobre, lebo ani toľko ospevovaná reforma na základných školách nie je výhrou.)

Na stredných školách sa tak naháňame a v snahe čo najviac stihnúť pristupujeme k učivu povrchne, prostredníctvom výkladu a písania poznámok, bez rozvíjania analytickejšieho prístupu, keďže je pred nami memento maturitného testu, v ktorom si želáme úspech našich žiakov. Nech sa akokoľvek hrám s tematickým plánom, nedá sa nastaviť tak, aby bolo všetko kvalitne prebrané.

Už od prvej hodiny nového školského roka cítim časovú tieseň. V mojom predmete, SJL, si dávam na začiatok tému komunikácia (je predpísaná aj v ŠVP), ktorá je východiskom i cieľom akéhokoľvek vyučovania jazyka (aj literatúry). Okrem toho je to ideálna téma na rozvíjanie kompetencií, ktoré sa v súčasnosti požadujú a dokola opakujú - medzipredmetové vzťahy, pragmatika, aktualizácia, skupinová práca, tvorivosť a pod. Mám dlhodobú skúsenosť, že žiakov táto téma baví a neuveriteľne sa mi na hodinách rozhovoria, čím sa spolu dostaneme k veľmi zaujímavým podtémam, vrátane komunikačnej stratégie. Keďže som autorom kompendií o SJL, mám doktoráty z komunikačne ladenej lingvistiky a rád si čítam jazykovedné texty, viem žiakom o komunikácii povedať veľmi veľa, pričom vidím, ako o téme rozmýšľajú a ponúkajú svoje zistenia. Pri tejto téme, ako aj pri iných, teda dlhodobo rozvíjam požiadavky, ktoré sa kladú na súčasnú pedagogiku. Avšak viac ako štyri hodiny tejto téme, ktorá je skutočne základom jazykového štúdia a dá sa na nej učiť aj pravopis, jazyk a štylistika, nemôžem venovať. Lebo viem, že platné osnovy od žiakov požadujú podrobnú znalosť morfológie, syntaxe či iných tém. A každá téma by sa mala učiť tak, ako som to vyššie predstavil, nezabúdajúc na veľmi dôležitú, no pre časovú tieseň vynechávanú fixáciu. Aj témy, čo sa preberali na ZŠ, nemôžem na SŠ prebrať tak, že ich nezopakujem a nefixujem, najmä keď sa podrobne vyžadujú v testoch. Žiaľ, deti si vetné členy, ktoré sú im v živote úplne nanič, zo ZŠ väčšinou nepamätajú (príliš abstraktné učivo) a musia sa prebrať akoby nanovo. Zostávajú mi tak dve možnosti - stále meškať a naháňať sa a dodržiavať zásady pedagogiky alebo sa vrátiť k starobylej výučbe a zavaliť stredoškolákov samoštúdiom bez rozvíjania mimopredmetových kompetencií. Veď sú to už skoro dospelí, všetko vydržia, aj keď sú to stále iba deti...

Teda nemôžem naplno učiť so všetkými svojimi poznatkami a metódami, ktoré si rozvíjam ako pedagóg už 24 rokov. Pritom sú to spôsoby, ktoré sa dnes požadujú v nejednej odbornej literatúre, v nejednom legislatívnom zámere, v nejednej koncepcii a sú mi blízke ešte z čias, keď sa o nich nehovorilo. Navyše mám skúsenosť, že vďaka takémuto diskurznému vyučovaniu si žiaci viac zapamätajú, viac so mnou a navzájom komunikujú, sú motivovanejší a vyslovujú podnetné pripomienky.

V literatúre je to ešte horšie, keďže na ňu sa zvyčajne na strednej škole vyčleňuje 1 vyučovacia hodina za týždeň. Navyše na tomto stupni máme aj predpísanú („povinnú“) literatúru a ja vyžadujem, aby si ju žiaci prečítali. Po prečítaní sa textu venujeme hodinu, no neraz to presiahne aj do ďalšej hodiny. Interpretačná hodina má podobu diskusie, v ktorej si žiak (ak ozaj prečítal text) môže pokojne opraviť (vediem ho k tomu) aj chybné vyjadrenie bez postihu. Obyčajne objavím, keď to niekto neprečítal a vtedy to hodnotím nekompromisne. Dávam žiakom rôzne otázky a úlohy, rozvíjam rozbor diela tak, aby sa blížil vzdelávaniu súčasnosti a spájal literárny text s mnohými oblasťami, vrátane nachádzania paralel medzi fikciou a historickým či súčasným životom: napr. Čo text odkazuje súčasníkovi? Ako by sa dal modernizovať? Aký máš názor na prečítané dielo? Kto zo spolužiakov by mohol hrať túto postavu? Dal by sa z prečítaného textu spraviť film? A pod. Nechcem ich totiž pripravovať len na maturitný test. No keď sa „až“ dve hodine zastavíme napr. pri Hamletovi, uchádza mi hodina na ďalšie učivá, ktoré sú v literatúre natesno bez možnosti akejkoľvek fixácie či rozvíjania literárnovýchovných kompetencií.

Veľmi ma mrzí, že nemôžem učiť tak, ako som presvedčený, že by to žiakom veľa dalo. Resp. môžem tak učiť, no potom sa musím naháňať a niektoré učivá zanedbať (t. j. odučiť ich klasicky), pričom veľká časť učív obsahuje témy, ktoré môžu žiakovi veľa povedať. Napr. aj už spomínaná téma syntaxe obsahuje možnosti, ako viesť žiakov ku kvalitnej textotvorbe - aj bez drilovania vetných členov.

Mnou popísaný problém sa sčasti odstraňuje v obsahovej reforme pre ZŠ, no tam sa zase otvárajú iné nedostatky (v prípade záujmu sledujte môj profil alebo youtube, chcel by som o tom a o reforme vôbec nahrať video). Na strednej škole sa však ešte dlho budeme zaoberať zastaranosťou, teoretickosťou či predimenzovanosťou učiva. Je aj vinou úradov, že sa obsahová reforma ZŠ nerobí v paralele so strednými školami!

Ja túžim dať svojim žiakom zážitok zo slovenského jazyka a literatúry, z poznávania, z komunikácie, no od radosti z vyučovania ma odrádza a unavuje z stres s naháňania sa a z toho, že so žiakmi nedostatočne fixujem a transformujem učivo, aby im v hlavách nezostala len prázdna teória bez dotyku so životom.

Reforma na SŠ je nutná. Ale kvalitná!

*

*

*

Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti = skutočná zmena politiky.

*

Diskutujte, dopĺňajte, pripomienkujte, šírte a zdieľajte... Komentár môžete pridať na konci článku prostredníctvom modrej ikonky PRIDAŤ KOMENTÁR.

*

O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, odborník na školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda - hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * KONTAKTY: janpapuga@gmail.com  * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga - školstvo, pedagogika, politika * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám,  médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA: Na konštruktívne pripomienky a na otázky k zverejnenému článku rád odpoviem. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite  prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem.

 

Zdieľať

Pridaj komentár / Recenziu

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.