PLAT – ABSOLÚTNY ZÁKLAD AKEJKOĽVEK REFORMY ŠKOLSTVA. ALE PLAT PEDAGÓGOV, NIE ÚRADNÍKOV

Nedá sa uprieť rôznym vedeniam ministerstiev školstva, že by vôbec nekonali. Iné je, aká je kvalita ich konania. Buď ide o úplne nepodstatné, nepotrebné, škodlivé zmeny, alebo ide o kozmetické zmeny, ktoré nejakou významnou mierou školstvo nezlepšujú. Súčasný minister Drucker je majstrom kvánt opatrení, ktoré však skôr škodia školstvu a našim žiakom.

Isté je, že každým výmyslom ministrov stúpajú povinnosti pre zamestancov škôl – pedagógov, riaditeľov – akoby škola bola prosperujúca firma s nekonečnými personalistickými možnosťami a so štedrým kapitálom. Kým si ministri, a teda štát, neuvedomia, že študovaných a kvalitných učiteľov treba adekvátne zaplatiť, aj tá najlepšia zmena môže padnúť na ochote pedagógov aplikovať ju a aktívne sa podieľať na zlepšovaní školstva namiesto hľadania druhého zdroja zárobku, aby prežili. Nezachráni to ani Druckerovo plánované šesť + šesťpercentné zvýšenie platov, čo je okolo 100 + 100 eur. Pritom vieme, že náklady na život sa zvyšujú výraznejšie. Nezachránia to ani rôzne jednorazové príspevky, ktoré sú len malou kompenzáciou za dlh v školstve. Školstvo je základ spoločnosti. Ak sa na zvyšovanie jeho financovania verejnosť pozerá negatívne, aj takýto obraz školstva je dôsledkom finančného dlhu tomuto rezortu. Za nízky plat riaditelia škôl nemôžu robiť výber pedagógov pre svoju školu, ale ich nábor. To sa potom odráža na kvalite vzdelávania, v systéme sme odkázaní aj na nekvalitných pedagógov, ľudia, čo by boli ochotní pracovať nad výšku svojho platu, do školstva nejdú, študenti učiteľstva si hľadajú lepšie platenú prácu a čoraz viac odborných predmetov sa učí neodborne. O nedostatku učiteľov sa môžeme presvedčiť na pracovných portáloch, kde sa hľadajú stovky pedagógov. Riaditelia v tejto situácii nemajú možnosť vytvárať kvalitný personál, ktorý dokáže odovzdávať žiakom kvalitu a vytvárať pozitívny obraz o školstve a vzdelávaní. Musia vziať takého pedagóga, ktorý sa im ako prvý ponúka, pričom jeho kvality nie sú prvoradé. A to sa potom odráža aj na fungovaní na charaktere spoločnosti – žiaci majú čoraz horšie výsledky, nie sú pripravení na prax, hľadajú si doučovania a pod. Treba si na platový nedostatok spomenúť vždy vtedy, keď budete nadávať na školstvo. Raz sme v kapitalizme, školou prejde aj tá najrenomovanejšia osobnosť, a preto majú byť tvorcovia novej generácie dostatočne ohodnotení na začiatku akejkoľvek reformy, aby vznikalo viac osobností, aby sa laická verejnosť mohla stopercentne spoľahnúť na vzdelávací systém. Kvalitne fungujúce školstvo dokáže zmeniť aj slovenskú politiku, ktorá je taktiež v žalostnom stave. A keď si učiteľ taký plat nezaslúži, môže byť po zvýšení platov oveľa ľahšie nahradený.

Do žiadnej reformy nemá zmysel ísť, kým učitelia majú existenciálne problémy a nemôžu brať svoje povolanie ako poslanie. Od nich závisí aplikácia akýchkoľvek zmien prípadne aktivizácia v zlepšovaní školstva. Musí to ísť na úkor rôznych zbytočných výdavkov ministerstva školstva na kadejaké projekty, mimovládky či nové budovy. Napokon by to nemal byť problém, doposiaľ sa každá vláda hlásila k tzv. vzdelanostnej ekonomike.

Nemyslím si však, že zvyšovanie platov je otázka nedostatku financií. Slovensko peniaze má, no je otázkou, ako s nimi hospodári štát (čo je tiež dôsledkom devastácie školstva). Máme tu rozpočtovú inštitúciu NIVAM (Národný inštitút vzdelávania a mládeže), ktorá nahradila Štátny pedagogický ústav s cieľom ušetriť finančné prostriedky racionalizáciou organizačnej štruktúry. Čo táto inštitúcia robí? V rukách má veľmi nešťastne zostavenú reformu obsahu vzdelávania na základných školách. Súčasťou organizácie je aj bývalý NÚCEM, ktorý sa zaoberá celoslovenskými a medzinárodnými testovaniami. Ďalej zastrešuje školiace strediská, ktoré sa stali vynikajúcou zárobkovou činnosťou kadekoho, kto chce školiť pedagógov. Inak bežná verejnosť a niekedy ani pedagógovia netušia, načo je táto organizácia dobrá. Napriek tomu má 29 riaditeľov sekcií alebo vedúcich pracovníkov. A títo zamestnanci inštitúcie, ktorá mala racionalizovať, dostali na rozdiel od bežných pedagógov veľmi štedré odmeny. V júli 2024 sa v NIVAM-e vyplatili odmeny vo výške 65 431 €, priemerne 2 256,24 € na vedúceho pracovníka. V auguste 2024 sa vyplatila odmena 400 €. V novembri 2024 sa vyplatili odmeny vo výške 67 956 €, priemerne 2 343,31 €. V decembri 2024 sa vyplatili odmeny vo výške 8 385 € a v marci 2025 boli vyplatené odmeny 2 070 €. V priebehu krátkeho času sa tak 29 vedúcim pracovníkom NIVAM-u vyplatili odmeny vo výške 146 442 eur (!). (Údaje som získal na základe infožiadosti.) Keby sme uviedli priemer, je to cca 5000 eur pre každého vedúceho pracovníka. Keby sme to rozložili na každý mesiac jedného školského roka, vedúci pracovníci NIVAM-u si polepšili v každej výplate o viac ako 400 eur. A učiteľom bude zvýšená výplata o asi 100 eur...

Otázkou teraz je, kto viac pomôže školstvu. Úradník neraz odtrhnutý od každodennej školskej reality alebo učiteľ, na ktorého schopnostiach a skúsenostiach stojí kvalita výchovno-vzdelávacieho procesu. A k tomu potrebuje adekvátny a dôstojný plat...

 

Zdieľať

Pridaj komentár / Recenziu

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.