Často chodím účinkovať ako komparz do rôznych seriálov a filmov, neuveriteľne zaujímavá skúsenosť. Oveľa častejšie chodím do divadla. A i keď sa to zdajú byť nesúvisiace oblasti, porovnávam tieto dva moje záujmy s fungovaním školy a pedagogiky. Keby školy fungovali tak profesionálne, súdržne a tvorivo ako filmové či divadelné štáby, efektivita vzdelávania by sa výrazne zvýšila a vyriešili by sa mnohé problémy škôl neraz vyplývajúce z nejednotného a chaotického konania. Keby sa v činnosti uvedených štábov našiel iba jeden, čo by konal inak, ako sa v prospech spoločného diela a vlastného sebarozvoja má, tak by celý ten systém tvorenia inscenácie padol. Ako padá v mnohých školách, príp. v celom školstve.
Poďme ku komparzu. Na samom začiatku je dôkladná príprava a rozdelenie úloh. Tá sa jasne prednesie realizátormi nakrúcania filmu, kým každý nerozumie. Každý sa môže pýtať, no väčšinou netreba, lebo inštrukcie a roly sú po prvotnom zrozumiteľnom vysvetlení jasné. Aj keď niekto nikdy nebol v komparze, vie, čo má robiť, „pedagogické“ výklady štábu sú vzorové. Všestranná starostlivosť o ľudí je samozrejmosťou. Každý v štábe má svoju úlohu. Ak režisér nemá čas prísť do filmovacieho priestoru, bez problémov ho zastúpi akýkoľvek člen štábu, keďže poznajú dôkladne nuansy tvorby diela. Potom sa filmuje. Najprv sa všetko vyskúša. A trpezlivo sa opakuje a zdokonaľuje celý záber niekoľkokrát.
My ako komparz všetko pozorne počúvame. Neexistuje, že by sme sa starali do práce tvorcov, no zároveň môžeme prejaviť svoj vklad. Popri tom sa zdokonaľujeme v prejave, fixujeme si herecké návyky, keďže obrazy sa často opakujú s rôznymi zábermi kamery a rovnakú scénu musíme presne zopakovať. A tým sa učíme. A keď režisér, resp. jeho asistent oznámi nový záber a pochváli hercov a komparz, okrem pozitívneho pocitu sme získali nové poznatky, ktoré môžeme v budúcnosti využiť, zveľadiť, aplikovať.
Predstavme si, že trieda by bola taký komparz a my, predstavitelia školy, filmový štáb. A učebná látka by bola dielo. Prvý závažný predpoklad, na ktorý sa od 89. roku zabúda, je mať v skupine menší počet žiakov - komparzistov - aby sa dalo dôkladne pracovať na diele. A keď je žiakov veľa, musí byť aj väčší počet členov štábu - pedagógov. Teda ak chceme naozaj dosahovať lepšie výsledky, nebodaj robiť pravú inklúziu...
Potom nasleduje fáza inštrukcií: ciele hodiny a spôsoby ich dosiahnutia. Žiadne hapkanie a nezrozumiteľné vysvetľovanie, to nepatrí do odborného vybavenia štábu. Isto, tu je aj váha na žiakoch, aby boli motivovaní počúvať. Ale to by možno sčasti vyriešil menší počet žiakov vo vzdelávacom štábe alebo dôkladná selekcia učiva v súlade s potrebami 21. storočia.
A potom nasleduje rovnako dôležitá fáza: opakovanie, fixovanie, vylepšovanie, kým nevidíme výsledok, pokrok, pochopenie, dielo. Na túto fázu sa buď zabúda, alebo sa pre brutálne preplnené osnovy škôl vynecháva či skracuje. A to potom spôsobuje, že sa dielo nevytvorí alebo bude mať neprijateľné nedostatky. Vo filme by sa v takomto stave jednoducho nešlo ďalej. A to pokračovanie je práve tou odmenou a radosťou z diela, motiváciou, preukázaním čiastkovej vedomosti, ktorá sa zmení na komplexné dielo. V škole však musí byť tvorené dielo zmysluplné, nie abstraktne podané ako zbytočné učivo v rámci plnenia osnov. Žiaci musia vždy vedieť, že vytvorili niečo, čo má hodnotu, a nemusí to byť práve film.
Takže inšpirácia mojou filmovo-divadelnou skúsenosťou je jasná. Nehovoriac o tom, že táto skupina ľudí sú jeden tím motivovaný tvoriť. A to by mala byť aj trieda a aj tím školy. Nikto by nemal byť do počtu, a keď sa určia úlohy, treba ich zodpovedne splniť. Keď sa nakoniec dielo podarí, rozvinie to celého človeka, najmä ak tvorbu (= učenie sa) spojíme so životom a diskurzom z rôznych vzdelávacích oblastí a skúseností.
Na záver si dovolím teda zhrnúť veľmi jednoduchý a účinný návod na zvýšenie efektivity vzdelávania inšpirovaný mojimi skúsenosťami s tvorbou divadla a filmu transformovanými na prostredie školy:
1) Práca s malými skupinami, individuálny prístup, skupinová práca, tímovosť.
2) Jasná, presná a zrozumiteľná formulácia požiadaviek, cieľov a úloh. Pripravenosť pedagóga
3) Opakovanie, fixovanie a zdokonaľovanie poznatkov za predpokladu reálnej a ráznej zmeny osnov.
4) Komplexný prístup k téme vyučovania, nie iba izolácia jednej témy.
5) Disciplína.
6) Spätná väzba, pochvala a zvýšenie levelu po úspešnom absolvovaní predchádzajúceho.
Nie, páni politici a pridružení odborníci, kvalita vzdelávania sa nezvyšuje zavádzaním cyklov, zvyšovaním dôrazu na testovanie, uvažovaním o povinnej maturite z matematiky, zákazmi mobilov, ťažko písaným a predimenzovaným akože novým ŠVP či hraním sa na inklúziu... Často sa veľká zmena realizuje ľahkými krokmi. Ale tie kroky musia vychádzať z podstaty školstva nie z abstraktných myšlienok rôznych samozvaných či momentálne poverených odborníkov.
*
*
*
Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti.
*
Diskutujte, dopĺňajte, pripomienkujte, šírte a zdieľajte...
*
O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, odborník na školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda - hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * KONTAKTY: janpapuga@gmail.com * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga - školstvo, pedagogika, politika * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám, médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA: Na konštruktívne pripomienky a na otázky k zverejnenému článku rád odpoviem. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem.