V časopise o školstve som zachytil rubriku, v ktorej porovnávali vybavenia škôl. Na jednej z fotografií bola trieda s klasickými lavicami a oproti nej trieda s neštandardným usporiadaním stolov, pri jednom z nich mohlo sedieť viacero žiakov. Pritom bolo všetko tak zladené, že to pôsobilo ľahko a moderne. Viacero z vyobrazení pochádzalo zo zahraničných škôl, o ktorých je známe, že sú materiálne i priestorovo štedré. Okrem uvedeného časopisu si často prehliadam školy v krajinách, ktoré sú vzdelávaniu naklonené oveľa viac ako na Slovensku.
Estetika školy je veľmi dôležitý výchovný, ba vzdelávací prvok. Nie nadarmo sa hovorí, že prostredie vychováva. Prostredie pozitívne vplýva aj na klímu školy a som presvedčený, že ovplyvňuje aj výkon žiaka. Niežeby si tento fakt naše školy neuvedomovali, avšak slovenské školstvo nepripravuje školám podmienky na to, aby sa aj táto zložka rozvíjala. Narážame pri tom na dva problémy: Budovy škôl sú staré, dispozične nevhodné pre súčasné vzdelávanie a v typickom panelákovom štýle, kde estetika nebola prvotná. Druhým problémom je to, že škola nemá peniaze na rekonštrukciu alebo vybavenie, ktoré by ju približovalo modernej dobe. Financie musí zháňať prostredníctvom rôznych výziev alebo prosí o pomoc sponzorov. Inou cestou je inovovať školu po častiach, čoho efekt sa prejaví po veľmi dlhom čase. Často sa dlhodobej premeny školy aktuálni žiaci ani nedočkajú. A tak sú prevažne v klasických učebniach s klasickým vybavením, kde výnimočne svieti intetaktívna tabuľa či dataprojektor. Dizajn chýba, žiaci sú svedkami akéhosi eklekticizmu starého s novým alebo navzájom nesúvisiacich prvkov. Akýkoľvek atypický alebo estetický nábytok, hoci na súčasné vyučovanie vhodnejší, je drahší, preto sa uprednostňuje klasické unifikované vybavenie. Je to na škodu veci, lebo v moderných školských systémoch už dávno pochopili, že škola má byť ergonomická, ekologická, vkusná, dizajnovo a funkčne vybavená. To všetko si žiada síce náklady v situácii, keď sa financie na školstvo záhadne strácajú. Okrem toho je mnoho budov škôl. Osvietení kompetentní by však dokázali preklenúť aj tieto prekážky.
Škola má poskytovať zázemie nielen na vyučovanie, ale aj na čas prestávok, stravovania či záujmovej činnosti. Je pol dňa domovom pre budúce generácie, ktoré tiež raz budú posudzovať svoje okolie, životné prostredie a isto ho budú zveľaďovať, upravovať. Alebo budú k nemu ľahostajní. Nedostatok peňazí na túto stránku školy určite formuje aj vzťah žiakov k nej a ich vkus.
- 3. 2019
Pre RegionPress