V relácii RTVS diskutoval predstaviteľ koaličnej bandy a predstaviteľ opozície. Nemenujem, čitateľ si zistí. O vkuse mužského koaličného predstaviteľa vo vzťahu k ministerke školstva nemožno pochybovať. Je sympatická. Ale to je tak všetko. Všetky jej pracovné a politické vlastnosti ju na míle vzďaľujú od najlepšej ministerky školstva. Tento politický analfabet však niekedy povie niečo, čo ma zaujme a aspoň z malinkej časti s tým súhlasím, čo však neznamená, že ho budem voliť či obhajovať. Považujem to len za syntaktickú náhodu, že vyslovil čosi zmysluplné k školstvu, keďže jeho a celú jeho stranu nepovažujem za kompetentnú na školstvo. Ale jeho upozornenie na tradíciu a istý konzervativizmus v školstve beriem. Školstvo nie je firma, nesmie sa reformovať hurá systémom experimentov a pokusov. Tie sa môžu začať uplatňovať, ale až po odstránení tých zemitých, praktických a najtriviálnejších problémov, ktoré nám bránia v práci. Ak sa na tieto problémy navrstvia rôzne pokusy často neodborníkov na regionálne školstvo, úpadok školstva sa len prehĺbi. Tak ako nie je nič zlé na liberálnych metódach v školstve, tak nie je nič zlé na abstrahovaní z konzervatívneho a klasického. Príklon k jedinému správnemu predpokladanému extrémizmu v školstve nie je dobré, hoci extrémistické riešenia v školstve máme už dávno.
Nemenovaný rovnako spomenul, že sa hovorí o zdevastovanom školstve, čím sa ponižujú rôzni šikovní Slováci, ktorí sa uplatňujú v štáte i vo svete. Odmyslime si, že by títo mohli patriť k staršej generácii, ktorá mala školstvo ešte ako-tak funkčné a nemrzačené politickou mocou či na úrovni parlamentu, či regiónov. Myslime aj na tie stovky učiteľov, čo napriek školskému marazmu zostávajú v školstve a vychovávajú žiakov, ktorí majú šancu byť úspešní nie vďaka školstvu, ale vďaka učiteľom a danej škole. No a nezabudnime aj na to, že ak jednotlivci vyrastajú v zlých podmienkach, neraz sa spustia mechanizmy, aby sa človek zo zlej situácie dostal a tie často vedú k úspechu. Politika si môže klásť zásluhu len za to, že vytvorila podmienky, ktoré nás niekedy motivujú presadiť sa a snažiť sa meniť veci, meniť svoj život. Spomínaný politik teda mal pravdu, máme šikovných ľudí. Ale školská politika či už tá aktuálna alebo tá, ktorá sa chystá ujať štátu, s tým nemá nič spoločné.
Ešte by som dal komentár k predstaviteľovi opozície, ktorý vravel, že zmena v školstve sa prejavia tak za 10 rokov. Pripadá mi to ako vyhováranie sa. Nesúhlasím s tým. Stále trvám na tom, že existuje množstvo triviálnych zmien, ktoré by školstvo dokázalo posunúť minimálne o jedno volebné obdobie dopredu. Nič by nestáli rozpočet. A získali by si učiteľov, čo je základom fungovania školstva. „Experti“ na školstvo, ktorých sa v poslednom čase vyrojilo neúrekom, však triviálne problémy školstva nepoznajú. Hovoriť o desaťročnom horizonte zmien môže len nekompetentný odborník na školstvo alebo ten, čo berie do úvahy politické tlaky na zmeny v školstve než požiadavky žiakov, učiteľov a rodičov.
Archív
- september 2023
- august 2023
- júl 2023
- jún 2023
- máj 2023
- apríl 2023
- marec 2023
- február 2023
- január 2023
- december 2022
- november 2022
- október 2022
- september 2022
- august 2022
- júl 2022
- jún 2022
- máj 2022
- apríl 2022
- marec 2022
- február 2022
- január 2022
- december 2021
- november 2021
- október 2021
- september 2021
- august 2021
- júl 2021
- jún 2021
- apríl 2021
- marec 2021
- február 2021
- január 2021
- december 2020
- november 2020
- október 2020
- september 2020
- august 2020
- júl 2020
- jún 2020
- máj 2020
- apríl 2020
- marec 2020
- február 2020
- január 2020
- december 2019
- november 2019
- október 2019
- september 2019
- august 2019
- júl 2019
- jún 2019
- máj 2019
- apríl 2019
- marec 2019
- február 2019
- január 2019
- december 2018
- november 2018
- október 2018
- september 2018
- august 2018
- máj 2018
- február 2018
- január 2018
- december 2017
- november 2017
Meta