ZAPNI SI NAVIGÁCIU!

(pre RegionPress)

Nedávno som na sociálnej sieti videl sken riešenia úlohy žiakom I. stupňa. Mal v nej vysvetliť podľa mapy cestu z jedného miesta na druhé. Ako prvý krok uviedol: Zapni si navigáciu! Milá, no logická odpoveď, ktorá ma motivovala k zamysleniu sa.

Úloha smerovala k tomu, aby žiak preukázal, ako sa orientuje na mape, ako rozlišuje cesty a chodníky, ako rieši vzdialenosti. Očakávala sa podobná odpoveď od každého žiaka. A v tom zasiahla tvorivosť, divergentné myslenie (odlišné), inakosť. Otázkou do diskusie však je, či je takéto riešenie potrebné. Ak si však spomenieme na rôzne osobnosti kultúrneho, vedeckého či politického života, ľahko si odpovieme, že práve vďaka onej tvorivosti pomohli sebe, svojmu okoliu, ľudstvu. Preto je zarážajúce, že slovenský  školský systém potláča tvorivosť, rozvíja ju možno tak na výtvarnej výchove. Učebné osnovy, ale aj unifikované národné testovania vyžadujú štandardizované odpovede v osi správne – nesprávne, nič medzitým. Avšak práve tvorivosť je tá, čo posúva hranice poznania, ale aj jeho aplikáciu, keď sa tvorivý nápad stane užitočným

Druhá vec, ktorá mi pri spomínanej úlohe napadla, je klasická škola vs. technológie. Isto,  je veľmi dobré, keď sa žiaci učia niektoré zručnosti manuálnym, pamäťovým spôsobom. Avšak informácií, poznatkov a požadovaných schopností je v súčasnosti tak veľa, že často aj nás, staršiu generáciu, zachraňuje technika. Ani nie preto, že by sme si nevedeli vypočítať, koľko litrov farby potrebujeme na vymaľovanie bytu alebo ako sa dostaneme z Bratislavy do Žiliny bez využitia spoplatnených ciest. Ale preto, že to ušetrí čas, ktorý môžeme venovať konceptu maľovania bytu alebo cestovnému plánu počas jazdy do Žiliny. Mobil, kalkulačka, čítačka kníh síce nahrádzajú niektoré úkony, ktoré klasická škola vyžadovala, resp. vyžaduje, no zároveň otvárajú nové obzory, myšlienky, nápady, vedú k poznávaniu na inej úrovni. Je to ako s tvorbou hudby. Kedysi bolo nemysliteľné vyprodukovať skladbu bez hudobných nástrojov. Dnes sa na to využívajú i multimédiá, ktoré spôsobujú aj to, že vznikajú nové druhy hudby a jej prehrávanie je dokonalejšie, ba lahodnejšie pre poslucháča.

Tvorivosť a inklúzia s modernou dobou sa napriek zrealizovaným kozmetickým úpravám osnov drzo nazvaných „reforma“ vzdelávania potláčajú. A to som spomenul iba 2 aspekty. Mnohé zanedbania tvorcov kurikula svedčia o tom, že sme od skutočnej reformy na míle vzdialení. Či je to zámer, alebo amaterizmus, nech zostane na našom tvorivom myslení.

Tento obsah bol zaradený v Nezaradené. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.