Máme za sebou vysvedčenia. Napriek tomu, že existujú možnosti na modifikáciu hodnotenia žiakov, stále sa zotrváva na modeli piatich známok, ktorý je síce ustálený, no v mnohých ohľadoch zastaraný. Je v rukách učiteľov, či známka bude adekvátnym zhodnotením žiackych výkonov alebo sa stane prostriedkom trestania. Objektivizácia hodnotenia sa ťažko dosahuje.
Výsledky žiakov by mali brať rodičia iba ako čiastkový obraz ich schopností. Rozhodujúcim je ich uplatnenie v ďalšom vzdelávaní alebo v zamestnaní či záľuba v obľúbených predmetoch. Je jasné, že ak žiak viacero klasifikačných období neprospieva, čo vyplýva z dlhodobo nedostatočnej činnosti, nezáujmu, neschopnosti porozumieť, tak známka je upozornením, ktoré treba brať vážne a je dôležité poznať dôvody jej udelenia. V rukách rozumného učiteľa je zlá známka poslednou možnosťou pred vyčerpaní iných spôsobov pomoci žiakovi.
Ak sa na vysvedčení neobjavili len jednotky, netreba robiť z toho problém, vynášať predčasné závery či trestať. Ani výkon dospelých nie je rovnomerný. Aj dieťa má nárok znížiť svoj výkon, čo sa môže odraziť na známke. Dôvody môžu byť rôzne. Vývinovopsychologické, záujmové, motivačné, sociálne a pod. Nie vždy dieťa môže ovplyvniť, že sa mu nedarilo. Často potrebuje pomoc a hlavne záujem, motiváciu dospelých. Preto by sa vysvedčenie, ktoré sa líši od očakávaní, nemalo brať ako definitíva, ale ako námet na prácu s dieťaťom. Tiež si musíme uvedomiť, že v škole sú rozmanité predmety. Je úplne jasné, že žiak nemôže vynikať vo všetkých. Žiaľ, náš systém vyžaduje od žiaka vedomosti vo všetkých odboroch. Je preto prirodzené, že hodnotenie nemusí byť vyrovnané.
Pravdou je, že známky zo základnej školy sú čiastkovým kritériom na prijatie na stredné školy. Aj v tomto je systém zle nastavený. Nekladie dôraz na predmety, na ktoré sa bude stredná škola profilovať. Na druhej strane aj žiak s vynikajúcimi známkami musí robiť prijímacie pohovory.
Žiak môže na základe známok na vysvedčení aj opakovať ročník. Je správne, ak sa v čiastkových klasifikačných obdobiach vyčerpali všetky možnosti pred tým, ako sa udelila nedostatočná.
Najdôležitejším v klasickom hodnotení žiakov je prístup rodičov. Najprv si treba uvedomiť, že spoločnosti nedominujú jednotkári a zlé známky nie sú definitívou. Druhým predpokladom je pomôcť deťom nie iba dostať dobrú známku, ale viesť ich k vzdelaniu, ktoré im dá v živote oveľa viac ako vysvedčenie. Zároveň však vštepiť deťom pravdu, ktorú ma naučila moja mama: učíš sa pre seba.
Archív
- september 2023
- august 2023
- júl 2023
- jún 2023
- máj 2023
- apríl 2023
- marec 2023
- február 2023
- január 2023
- december 2022
- november 2022
- október 2022
- september 2022
- august 2022
- júl 2022
- jún 2022
- máj 2022
- apríl 2022
- marec 2022
- február 2022
- január 2022
- december 2021
- november 2021
- október 2021
- september 2021
- august 2021
- júl 2021
- jún 2021
- apríl 2021
- marec 2021
- február 2021
- január 2021
- december 2020
- november 2020
- október 2020
- september 2020
- august 2020
- júl 2020
- jún 2020
- máj 2020
- apríl 2020
- marec 2020
- február 2020
- január 2020
- december 2019
- november 2019
- október 2019
- september 2019
- august 2019
- júl 2019
- jún 2019
- máj 2019
- apríl 2019
- marec 2019
- február 2019
- január 2019
- december 2018
- november 2018
- október 2018
- september 2018
- august 2018
- máj 2018
- február 2018
- január 2018
- december 2017
- november 2017
Meta