RÍGO

Politické udalosti majú výrazný dosah na vzdelávanie. Preto sa nesmú obchádzať v diskusiách o školstve. Po získaní magisterského titulu si študenti majú možnosť doplniť titul formou rigorózneho konania alebo doktorandského štúdia. Oba typy sa končia napísaním kvalifikačnej práce, v ktorej sa odjakživa okrem presne citovaných prameňov prejavuje aj vedecká tvorivosť, vlastný vklad. Nie je pravdou, že to bolo pred rokmi inak. Diplomovú prácu som odovzdával v roku 2003. Roky štúdia predtým nám významné kapacity z Filozofickej fakulty UK vštepovali, že treba využívať a vždy citovať zdroje. Ešte aj za socializmu existovali povinné citačné normy.

Priznajme si, že tituly si kupujú viacerí študenti. Existujú firmy, ktoré vypracujú kvalifikačnú prácu. „Študent“ si ju iba obháji. Takíto podvodníci však nie sú väčšinou verejne činní. V našom prípade však ide o známeho človeka, ktorého podporujú iní známi ľudia. A nie hocijakí, ale najvyšší predstavitelia štátu, ktorému vychovávame budúcich občanov. Vtom spočíva nebezpečný konflikt. Naši žiaci vidia, čo sa deje, vnímajú to a takéto vzorce správania sa im aj vplyvom mediálneho masírovania štandardizujú. Je jedno, či ide o žiakov základných škôl, alebo študentov vysokých škôl. Keď si toto môže dovoliť zákonodarca, prečo by som nemohol ja? Udalosť s rigoróznou prácou je len vrcholom negatívnych vplyvov nekompetentnej politiky na prácu učiteľov, ktorá čoraz viac stráca pozitívny vplyv na žiakov a motiváciu viesť ich tak, aby sa stali poctivými a hrdými občanmi štátu.

Určite mi nejde o politikum. Som len učiteľ, kritizovať prístup k školstvu a k štátu sa dá od nežnej revolúcie prakticky neustále. Som však dlhodobo presvedčený o degradácii výchovy  a vzdelávania politikou tak, že učiteľ je dnes idealistický sám vojak v poli vyznievajúci ako teoretik a rojko. Tým, že sa snaží žiakom ukazovať, ako má život fungovať, no oveľa vplyvnejšie osobnosti ukazujú, ako život funguje. Keď to spojíme s tým, že práve ľudia nečestne konajúci moralizujú, hlásia sa k demokracii, zakladá to scenár na obludnú frašku, ktorú mladí ľudia sledujú, ale nesmejú sa na nej, naopak, napodobňujú ju.

Mám za sebou tri kvalifikačné práce. Teším sa tomu, že vzišli z vlastného konceptu a dosiahol som vysoké percento originality. Našiel som motiváciu napísať ich. Možno to bolo tým, že som študoval v dobe, keď ešte doznievali zvyšky kedysi kvalitného školstva. O takúto motiváciu dnes mladí ľudia prichádzajú. Ak ju aj nájdu, celá kauza vážne naštrbila dôveryhodnosť svedomitého štúdia, vzdelávania.

Pre RegionPress

Tento obsah bol zaradený v Nezaradené. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.