Prezliekať sa v škole za opačné pohlavie, aby sme poukázali na problematiku sexuálne inak orientovanej menšiny, sa mi nejaví ako vhodný spôsob prezentovania tejto témy. Isto, na stužkových, akadémiách či v letných táboroch je to zaručený spôsob vyvolania smiechu. Ale v téme LGBT nejde o komično! Okrem toho, problém tzv. transexuálov nie je taký vypuklý. Pri splnení istých kritérií sa im dá medicínsky pomôcť. Obávam sa však, že si tento „škandál“ odskáču homosexuáli, ktorým sa naopak žije ťažšie, hoci sa nie vždy obliekajú ako opačné pohlavie a na mnohých ani nezbadáte, že majú inú orientáciu.
Zámer nemenovanej školy preobliecť sa v jeden deň za opačné pohlavie považujem za kontraproduktívny a nedôstojný výchovno-vzdelávacej inštitúcii. Kontraproduktívny preto, že aktivita vyburcovala veľkú časť ľudí, ktorí v intenciách hyperkonzervativizmu a náboženského fanatizmu odsudzujú tieto menšiny a šíria nenávisť – dostali zámienku. Toho sa potom chytia politici, ktorí sa utvrdia v presvedčení ignorovať sexuálne menšiny. A nedôstojné preto, lebo aktivita by sa zmenila na šou plnú humoru. Stačí si predstaviť žiaka či učiteľa v sukni a vznikne smiech alebo výsmech. Až druhotne dôjde k zamysleniu sa. Navyše, v rámci školy je viacero menej vyspelých žiakov, ktorí si ešte len tvoria názory a v tomto procese nemusia prijať zámer preoblečených spolužiakov, ba môže sa v nich vyvinúť/potvrdiť odpor k menšinám. Alebo vezmú aktivitu ako marketingový ťah, možnosť vlastnej sebaprezentácie.
Je veľa iných ciest, ako popularizovať LGBT tému – pripnúť si symbolickú stužku, organizovať odborné besedy, zaradiť témy tolerancie do vyučovania. Isto, vášne sa vždy objavia. Ale vtedy treba argumentovať, vysvetľovať, oponovať, nie zosmiešňovať (hoc neúmyselne) a nie realizovať síce dobre mienené, no kontroverzne vyznievajúce aktivity, čím podráždime odporcov a zákonodarcov.
Je nepopierateľné, že sa u nás hrubo porušujú práva sexuálnej menšiny, ktorá nemôže za to, aká je. Akoby nestačilo to, že denne narážajú na krivé pohľady časti spoločnosti. Len preto, že chcú žiť. Na legislatívny nedostatok bude musieť skôr či neskôr Slovensko reagovať, ako to postupne robia vyspelé štáty. Škola musí byť nástrojom na poukázanie na diskrimináciu akejkoľvek menšiny (požadujú to aj rôzne pedagogické dokumenty). Nájsť však správny spôsob je v súčasnej silno polarizovanej slovenskej realite veľmi dôležité a zároveň náročné, no nie nemožné. A práve vhodne zvolený spôsob vedie k pomoci týmto menšinám.
Archív
- december 2023
- november 2023
- september 2023
- august 2023
- júl 2023
- jún 2023
- máj 2023
- apríl 2023
- marec 2023
- február 2023
- január 2023
- december 2022
- november 2022
- október 2022
- september 2022
- august 2022
- júl 2022
- jún 2022
- máj 2022
- apríl 2022
- marec 2022
- február 2022
- január 2022
- december 2021
- november 2021
- október 2021
- september 2021
- august 2021
- júl 2021
- jún 2021
- apríl 2021
- marec 2021
- február 2021
- január 2021
- december 2020
- november 2020
- október 2020
- september 2020
- august 2020
- júl 2020
- jún 2020
- máj 2020
- apríl 2020
- marec 2020
- február 2020
- január 2020
- december 2019
- november 2019
- október 2019
- september 2019
- august 2019
- júl 2019
- jún 2019
- máj 2019
- apríl 2019
- marec 2019
- február 2019
- január 2019
- december 2018
- november 2018
- október 2018
- september 2018
- august 2018
- máj 2018
- február 2018
- január 2018
- december 2017
- november 2017
Meta