Nadviažem na text o kritickom myslení (KM) z minulého čísla. Vyučovanie KM je dôležité nielen v rámci predchádzania extrémistickým názorom, konšpiráciám alebo manipuláciám. Je dôležité aj z hľadiska výchovy k občianstvu a politickej gramotnosti, aby nová generácia predchádzala vážnym chybám v spoločenskom živote. Žiaľ, sme v situácii, keď mnohé osobnosti propagujú informácie bez KM – nevedome alebo schválne. Robia tak aj mnohé médiá, najmä informačné kanály na internete, ktoré sú žiakom najbližšie. Aj keby sme dospeli ku koncepcii KM na vyučovaní, ťaháme za krátky koniec, pretože nám konkurujú médiá a osobnosti, ktorých „berú“ mladí vážnejšie ako učiteľov. Obávam sa, že snahy viesť novú generáciu ku KM budú málo účinné. Nejaký účinok nie je vylúčený, no ciele netreba preceňovať.
Napriek tomu treba poukazovať na prejavy osobností. Neraz sú autoritami nielen pre žiakov. Nemusia to byť len ľudia z populárnej kultúry, ale aj činitelia, ktorí môžu ovplyvniť alebo ovplyvňujú štát. Aj títo vyslovujú výroky, ktoré maria snahy školy i rodiny viesť deti k triezvemu mysleniu.
V týchto dňoch rezonujú vo vrcholnej politike drogy. Jeden z politikov sa priznal pred mladými, že bral drogy. Ako učiteľ takéto vyjadrenie nemôžem prijať ani z úst bežného učiteľa, ani vplyvného politika. Do tejto osobnosti sa „pustili“ iní, ktorí mali alkoholový škandál, alebo kontakty s ľuďmi, čo sa zaoberajú nelegálnou činnosťou či politici, čo propagujú totality. Zlodej kričí, chyťte zlodeja! Len na chvíľu si predstavte, ako to ničí výchovné snahy školy či rodiny. Okrem toho, v školách hovoríme o marihuane, argumentujeme žiakom, aká je riziková, škodlivá, nelegálna. Pritom sa legálne užíva obrovská časť drog, z ktorých štát žije, dovolí ich propagovať, ba ich viac-menej toleruje. Napr. alkohol, ktorý masívne ničí ľudí, rodiny, vzťahy a podliehajú mu aj politici, čo je tolerovaným verejným tajomstvom. Je to takisto kategória drog a možno nebezpečnejšia ako marihuana. Avšak KM našich osobností v tejto oblasti zlyháva a svoju nevedomosť či zámernosť šíria. Potom sa chcú zázraky od učiteľov, ktorých vplyv je prirodzené menší ako verejne činných. Otázkou je, či práve tí majú dôvod povýšiť KM na jednu z priorít školy.
Archív
- september 2023
- august 2023
- júl 2023
- jún 2023
- máj 2023
- apríl 2023
- marec 2023
- február 2023
- január 2023
- december 2022
- november 2022
- október 2022
- september 2022
- august 2022
- júl 2022
- jún 2022
- máj 2022
- apríl 2022
- marec 2022
- február 2022
- január 2022
- december 2021
- november 2021
- október 2021
- september 2021
- august 2021
- júl 2021
- jún 2021
- apríl 2021
- marec 2021
- február 2021
- január 2021
- december 2020
- november 2020
- október 2020
- september 2020
- august 2020
- júl 2020
- jún 2020
- máj 2020
- apríl 2020
- marec 2020
- február 2020
- január 2020
- december 2019
- november 2019
- október 2019
- september 2019
- august 2019
- júl 2019
- jún 2019
- máj 2019
- apríl 2019
- marec 2019
- február 2019
- január 2019
- december 2018
- november 2018
- október 2018
- september 2018
- august 2018
- máj 2018
- február 2018
- január 2018
- december 2017
- november 2017
Meta