Keďže sa zaujímam o školstvo, sledujem aktivity politikov, ktorí sa chcú chopiť školstva. Je smutné, že riadenie apolitického školstva je v rukách spolitizovaného ministerstva a vôbec v rukách politikov. Kým to tak je, nezostáva nám nič iné, ako sledovať, kto ovládne rezort. A dúfať, že ho rázne a s podporou vlády zreformuje. Uvidíme, čo sa stane, ak nastúpi politická opozícia, ktorá teraz poukazuje spolu s nami na katastrofálne fungovanie školstva, čo však nemusí byť garanciou zmeny.
Jeden z uchádzačov o rezort, odborník v istej oblasti školstva, vypustil do éteru prezentačné video. Vystupujú v ňom vybraní žiaci, ktorí tendenčne odpovedajú na otázky o školách. Odpovedajú v zmysle, že ich škola ako-tak baví, že sa v nej nudia, že zo školy je najlepšia družina, že si musia otvárať pracovné zošity, písať si poznámky a potvrdzujú to sprofanovaným výrokom, že treba zmeniť metódy učenia. Uchádzač o ministerstvo sa nakoniec vyjadrí, že deti v škole budú šťastné a budú sa učiť pre život.
Táto prezentácia ma sklamala. Jednak bola populistická, jednak šťastie detí v školách je dôsledkom širokého kontextu zmien, nie skratkami typu zariadim to. Kandidát ma zatiaľ nepresvedčil. Uvedomujem si, že v škole ide o žiakov, ale tí nie sú stredobodom prvotných a závažných zmien v školstve, sú ich dôsledkom. Okrem toho, máloktoré inštitucionalizované vzdelávanie, ktoré stretávame v celom živote, je populárne. Je niekto vrcholne nadšený, keď sa musí učiť na vodičský preukaz? I keď má v tomto prípade silnú motiváciu? Aj tam musí písať, memorovať sa, aj nepotrebné informácie. Škola len kopíruje potreby spoločnosti, teda búrať osnovy nestačí.
Riadiť ministerstvo a meniť školstvo si vyžaduje myslenie v kontexte. Dôležité sú aj osobné skúsenosti, no nemôžu byť aplikované spôsobom mne to fungovalo, bude to aj iným.Šťastie detí (mimochodom, poznám ich dosť, čo sú rady v škole) sa nebuduje rozbitím osnov, uvoľnením formálnejších spôsobov vyučovania či odovzdaním absolútnej slobody školám. To všetko môže fungovať, ale prvotné zmeny sú racionalizácia školstva (vrátane vysokého), dôkladná debyrokratizácia, dôraz na ľudí, čo sa zžijú s reformou ministra – rozhľadeného odborníka – a v neposlednom rade kvalitné financovanie vybavenia škôl, aby nemusela vznikať obdoba knihy plesní v školách. Myslíte si, že deti budú šťastné, keď budú môcť na telocviku robiť všeličo, no nebudú mať kvalitnú telocvičňu a pomôcky?
Od záujemcov o ministerstvo by som žiadal reálnejšiu, konkrétnejšiu a uveriteľnejšiu.
Archív
- september 2023
- august 2023
- júl 2023
- jún 2023
- máj 2023
- apríl 2023
- marec 2023
- február 2023
- január 2023
- december 2022
- november 2022
- október 2022
- september 2022
- august 2022
- júl 2022
- jún 2022
- máj 2022
- apríl 2022
- marec 2022
- február 2022
- január 2022
- december 2021
- november 2021
- október 2021
- september 2021
- august 2021
- júl 2021
- jún 2021
- apríl 2021
- marec 2021
- február 2021
- január 2021
- december 2020
- november 2020
- október 2020
- september 2020
- august 2020
- júl 2020
- jún 2020
- máj 2020
- apríl 2020
- marec 2020
- február 2020
- január 2020
- december 2019
- november 2019
- október 2019
- september 2019
- august 2019
- júl 2019
- jún 2019
- máj 2019
- apríl 2019
- marec 2019
- február 2019
- január 2019
- december 2018
- november 2018
- október 2018
- september 2018
- august 2018
- máj 2018
- február 2018
- január 2018
- december 2017
- november 2017
Meta