KAMPAŇ A KAMPAŇ

Keďže sa zaujímam o školstvo, sledujem aktivity politikov, ktorí sa chcú chopiť školstva. Je smutné, že riadenie apolitického školstva je v rukách spolitizovaného ministerstva a vôbec v rukách politikov. Kým to tak je, nezostáva nám nič iné, ako sledovať, kto ovládne rezort. A dúfať, že ho rázne a s podporou vlády zreformuje. Uvidíme, čo sa stane, ak nastúpi politická opozícia, ktorá teraz poukazuje spolu s nami na katastrofálne fungovanie školstva, čo však nemusí byť garanciou zmeny.
Jeden z uchádzačov o rezort, odborník v istej oblasti školstva, vypustil do éteru prezentačné video. Vystupujú v ňom vybraní žiaci, ktorí tendenčne odpovedajú na otázky o školách. Odpovedajú v zmysle, že ich škola ako-tak baví, že sa v nej nudia, že zo školy je najlepšia družina, že si musia otvárať pracovné zošity, písať si poznámky a potvrdzujú to sprofanovaným výrokom, že treba zmeniť metódy učenia. Uchádzač o ministerstvo sa nakoniec vyjadrí, že deti v škole budú šťastné a budú sa učiť pre život.
Táto prezentácia ma sklamala. Jednak bola populistická, jednak šťastie detí v školách je dôsledkom širokého kontextu zmien, nie skratkami typu zariadim to. Kandidát ma zatiaľ nepresvedčil. Uvedomujem si, že v škole ide o žiakov, ale tí nie sú stredobodom prvotných a závažných zmien v školstve, sú ich dôsledkom. Okrem toho, máloktoré inštitucionalizované vzdelávanie, ktoré stretávame v celom živote, je populárne. Je niekto vrcholne nadšený, keď sa musí učiť na vodičský preukaz? I keď má v tomto prípade silnú motiváciu? Aj tam musí písať, memorovať sa, aj nepotrebné informácie. Škola len kopíruje potreby spoločnosti, teda búrať osnovy nestačí.
Riadiť ministerstvo a meniť školstvo si vyžaduje myslenie v kontexte. Dôležité sú aj osobné skúsenosti, no nemôžu byť aplikované spôsobom mne to fungovalo, bude to aj iným.Šťastie detí (mimochodom, poznám ich dosť, čo sú rady v škole) sa nebuduje rozbitím osnov, uvoľnením formálnejších spôsobov vyučovania či odovzdaním absolútnej slobody školám. To všetko môže fungovať, ale prvotné zmeny sú racionalizácia školstva (vrátane vysokého), dôkladná debyrokratizácia, dôraz na ľudí, čo sa zžijú s reformou ministra – rozhľadeného odborníka – a v neposlednom rade kvalitné financovanie vybavenia škôl, aby nemusela vznikať obdoba knihy plesní v školách. Myslíte si, že deti budú šťastné, keď budú môcť na telocviku robiť všeličo, no nebudú mať kvalitnú telocvičňu a pomôcky?
Od záujemcov o ministerstvo by som žiadal reálnejšiu, konkrétnejšiu a uveriteľnejšiu.

Tento obsah bol zaradený v Nezaradené. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.