Pri výbere školy je veľmi dôležitý jej kolektív, jej vedúci pracovníci, teda zamestnanci, ktorým denne zverujeme svoje deti. Od kvality zamestnancov sa odvíja aj to, ako sa dieťa v škole cíti, ako v nej napreduje, aký má postoj k inštitucializovanému vzdelávaniu. Kritérium kolektívu školy sa teda javí rodičom ako najdôležitejšie. Je o to naliehavejšie, keďže zo všetkých strán počúvame, že v školách sú nekvalitní učitelia, keďže sú nedostatočne zaplatení.
Ako laik posúdi kvalitu zamestnancov? Nemožno sa spoľahnúť na internetové referencie, príp. na klebety, nemôžu byť jediným zdrojom. Žiaľ, jeden nespokojný hlas má väčšiu silu ako piati spokojní, môže škole krivdiť. Ani informácie zo školského webu nie sú zárukou, majú sčasti marketingovú funkciu. Deň otvorených dverí (DOD) veľa naznačí, no užitočná je aj náhodná návšteva školy, pri ktorej si treba všímať, ako sa o vizuál školy pracovníci starajú, ako estetizujú priestory pre žiakov, či nekričia po žiakoch, či si ich všímajú aj cez prestávky a pod. Veľmi dôležitá je priama komunikácia a nie iba s vedením školy. Treba si všímať, ako reagujú na vaše otázky, ako vás počúvajú, ako sú otvorení v rozhovore. Odporúčam školu navštíviť s odborníkom (učiteľom). Náhodná návšteva však nemusí byť dovolená. Preto využite pobyt v škole počas DOD na maximum a sledujte rôzne interakcie pedagógov s deťmi počas celej akcie. Určite sa možno spoliehať aj na prvotný pocit z návštevy školy, na intuíciu. Možno si zistiť stabilitu školského kolektívu, či nedochádza k častej fluktuácii zamestnancov. Neodporúčam riadiť sa rôznymi rebríčkami škôl či výsledkami z testovaní, nie sú obrazom personálu školy, iba čiastkovým hodnotením určitého aspektu školy.
Možností na posúdenie kolektívu školy máme teda minimálne. Dobrých učiteľov nám nemusí zaručiť ani súkromná škola, ktorá lepšie odmeňuje zamestnancov. Ak sa však aj stane, že po nastúpení vášho dieťaťa zistíte, že personál je problém, je veľmi dôležité byť aktívnym rodičom školy, zapájať sa do aktivít, navrhovať zmeny, vstupovať do samosprávnych funkcií školy, a tak školu meniť. Možno práve spolupráca učiteľov a rodičov by predišla strachu z nesprávneho výberu školy. Ak by však pochybnosti o pretrvávali, existujú isté možnosti, ako mať dieťa doma a individuálne ho vzdelávať. To je však osobitná téma. Dôležité je uvedomiť si, že ste rodičia detí, na ktorých vám záleží, a preto by ste mali participovať na fungovaní školy a školstva vôbec.
Archív
- september 2023
- august 2023
- júl 2023
- jún 2023
- máj 2023
- apríl 2023
- marec 2023
- február 2023
- január 2023
- december 2022
- november 2022
- október 2022
- september 2022
- august 2022
- júl 2022
- jún 2022
- máj 2022
- apríl 2022
- marec 2022
- február 2022
- január 2022
- december 2021
- november 2021
- október 2021
- september 2021
- august 2021
- júl 2021
- jún 2021
- apríl 2021
- marec 2021
- február 2021
- január 2021
- december 2020
- november 2020
- október 2020
- september 2020
- august 2020
- júl 2020
- jún 2020
- máj 2020
- apríl 2020
- marec 2020
- február 2020
- január 2020
- december 2019
- november 2019
- október 2019
- september 2019
- august 2019
- júl 2019
- jún 2019
- máj 2019
- apríl 2019
- marec 2019
- február 2019
- január 2019
- december 2018
- november 2018
- október 2018
- september 2018
- august 2018
- máj 2018
- február 2018
- január 2018
- december 2017
- november 2017
Meta