3 ROKY VO FUNKCII

V týchto dňoch je to presne tri roky, keď som sa stal riaditeľom štátnej ZŠ. Medzi známymi hovorím, že to bola systémová chyba. Môžete byť akýmkoľvek odborníkom, no kým nie ste lojálny k systému, čo sa tu vytvoril, tak nemáte čo byť vo verejnej funkcii. Inak povedané, človek kritizujúci systém, by mal vo verejnej funkcii držať ústa, nech by sa diali akékoľvek neprávosti, nech by nás aj zadusili nezmyselnými požiadavkami. Taký nie som a nebudem. Cítim sa slobodný a nezávislý tak, ako sa o to bojovalo pred 30 rokmi. Funkcia riaditeľa školy ma určite nepripraví o základné práva, ktoré nám vládna moc doteraz v rôznych smeroch upiera. Na druhej strane som presvedčený, že mám čo ponúknuť tým, čo mi dali a dávajú dôveru. Ale aj tí ma musia vziať takého, aký som – nezatvárajúceho oči ani pre zotrvanie vo funkcii. Konám, čomu verím a za každým rozhodnutím si stojím. Isto, nemuseli byť niekedy správne, ale boli realizované s najlepším úmyslom. Najhoršia bola ekonomická stránka môjho riadenia. Ak dostanete finančne rozbitú školu a po pár mesiacoch hneď finančnú kontrolu, zlyháte, nech by ste boli akýkoľvek ekonóm. Našťastie som dostal šancu dať veci do poriadku a tie najzávažnejšie nedostatky som postupne odstránil. Nechcem sa chváliť, no iní to nespravia, ale v súčasnosti je škola v pluse, má vyše 300 žiakov, je pravidelne materiálno-technicky vylepšovaná, realizujú sa na nej projekty a dostala sa do povedomia. Za to pochvalu nechcem. Stačil by mi pokoj na prácu a to, aby som za podanú dlaň neprišiel o celú ruku. Nie vo všetkom môžem vyhovieť. Niekedy musím rozhodnúť zdanlivo nevyhovujúco. Lebo nemôžem sa riadiť záujmami jednotlivca, ale beriem do úvahy kontext celej školy a školstva. Málokedy sa riadim svojím egom na rozdiel od niektorých, ktorých egá ma dostávajú do nepríjemných situácií. Nemám pocit, že môj štýl riadenia nefunguje, preto v ňom zotrvávam, no učím sa vyvíjať.
Problémom je to, čo robia školstvu zlé zákony a vlády. To mám akože ignorovať a ako človek, čo denne vidí dôsledky, mám mlčať? Mám byť ticho ako riaditeľ, ktorého predsa len viac počúvajú ako obyčajného učiteľa? To odo mňa nesmie nikto chcieť. Radšej sa vzdám pozície a učiteľstva ako názoru. A pritom som konštruktívny kritik a navyše zmením postoj, ak mám silný argument, nie argument typu tak sa to robí, tak je to zaužívané… Takisto sa nebudem pozerať a asketicky trpieť úradnícku šikanu školy. Ani to nesmie odo mňa nikto chcieť. Uvedomujem si, že tento postoj ma pripraví o druhé funkčné obdobie v škole, kde sa vďaka všetkým udial malý zázrak – ja som ho iba urýchlil 🙂 Alebo ďalšie výberko odmietnem ja. Keďže mám v hlave jednoduchší spôsob života a práce, ktorý mi vráti čoraz zriedkavejší úsmev. V škole to však mám rád, a keď vidím, ako vstáva z popola, veľmi sa teším. A to som ešte nevytiahol všetky nápady.
Takže tretí rok riadim školu, v najbližších dňoch to nechcem meniť a pokračujem v práci. Veľmi ma poteší, motivuje akákoľvek spätná väzba, ktorú mi dáte, napíšete, poviete, nakreslíte 🙂 Pretože ja počúvam (aj keď sa to niekedy nezdá), najmä keď nejde o zákernosti, sebecké požiadavky a klebety. Ak by ste sa nechceli vyjadriť adresne, využite anonymnú aplikáciu Napíšte riaditeľovi (údaje si vymyslite): https://zsriazanska.edupage.org/contact/
Ďakujem a zajtra myslite na slobodné myslenie a nezávislosť. Nič nestojí za to obetovať ich a nechať si ich vziať.

Tento obsah bol zaradený v Nezaradené. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.