V súčasnosti máme digitálnu líderku Veroniku Remišovú, dokonca je ministerka osobitne na túto oblasť. Aj v minulosti sme mali rôznych funkcionárov, ktorí sa snažili, aby sme papierové veci mohli vybavovať cez internet. Sčasti sa to podarilo, no stále sme krajinou, kde sa papieruje ostošesť. Nehovoriac o tom, že je to neekologické, neekonomické a hlavne vypisovanie lajstier zaberá čas a odoberá sily na podstatnejšie činnosti. A tak to je aj v školstve. Čím viac sa digitalizuje, tým viac pribudne papierov. Niekedy sa umožní vec viesť v elektronickej podobe, no neraz sa paralelne požaduje aj papierová forma.
Kdesi na internete v učiteľskej skupine som zachytil diskusiu o osobnom spise. Je to písaný dokument, v ktorom sa pomerne podrobne zapisujú rôzne údaje o žiakoch, ktorí navštevujú školský klub detí. Spomenul som si na tento dokument aj z dôvodu, že počas riadenia školy som s niekým riešil, načo je tento dokument dobrý. Tento človek, ktorý pozná zákulisie byrokracie, mi povedal, že niekto na ministerstve školstva vyhlásil, že keby sa osobný spis zrušil, vychovávatelia (-ky) by už nič nevypisovali (!). Je to síce na úrovni klebety, ale ako roky sledujem fungovanie ministerských úradníkov, verím, že by to mohlo byť pravým dôvodom ponechania papierového osobného spisu.
V uvedenej diskusii na učiteľskej skupine sa hovorilo, že sa tento dokument zjednodušil. Hm, zjednodušil… A čo tak reformu doviesť do dokonalosti a tento dokument úplne zrušiť??? Údaje, ktoré sú v osobnom spise žiaka, sú predsa všetky v ASC agende, príp. ešte v papierových katalógových listoch. A rozhodne sú lepšie chránené ako formou písaného osobného spisu. Čo tak požiadať prevádzkovateľov školského portálu, aby aj vychovávatelia mali doň prístup a mali sekciu školský klub detí, aby sa digitalizácia zavŕšila, ako je to na bežnom vyučovaní, kde funguje elektronická triedna kniha (domnievam sa však, že už dnes je možné takéto sprístupnenie). Namiesto toho sa v rámci školského klubu detí posilňuje zbytočná a duplicitná papierová byrokracia.
Elektronizácia procesov je trend v celom svete. Je úplne smiešne, že ministerskí úradníci namiesto jej zdokonaľovania upravujú písaný dokument, ktorý zdržuje vychovávateľov a retarduje ich prácu v čase, keď veľká časť procesov v školách sa zdigitalizovala a uľahčuje pedagogickú prácu. A otvára priestor na oveľa dôležitejšie činnosti. Fakt by ma zaujímal argument, na čo sú potrebné osobné spisy žiakov, keď všetky údaje sú už dlhé roky v databáze. Ak aj nejaký dôvod je, určite sa dá riešiť tak, aby aj vychovávatelia ŠKD mohli využiť výhody počítačového spracovania údajov. Kedy konečne dospejeme k skutočnej reforme bez rôznych výnimiek a prekážok len preto, že niekto chce zotrvávať na papierovom fetiši?
*
*
*
Skutočná zmena školstva = skutočná zmena spoločnosti.
*
Zdieľajte…
*
O AUTOROVI TEXTU: PhDr. Ján Papuga, PhD. * pedagóg, spisovateľ, aktivista, člen politickej strany Život – NS za školstvo, zakladateľ pedagogickej koncepcie Konštruktívna školoveda – hľadanie strednej cesty * Bratislava-Rača, Bernolákovo * janpapuga@gmail.com * FB: Ján Papuga * FB: Ján Papuga Život – NS * IG: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Školoveda * Blog Pravda: janpapuga.blog.pravda.sk * Youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk * AKTIVAČNÁ VÝZVA: Šírte tento text, aby sa zo slov stali činy. Zdieľajte ho, je verejný, netreba môj súhlas. Sprostredkujte môj text ľuďom, čo nechodia na internet. Posielajte ho politikom, stranám, ministrom, inštitúciám, médiám. Ak sa s textom stotožňujete, je potrebné, aby sa dostal do povedomia. Aj takto sa menia veci. V prípade, že chcete poznať moju koncepciu a chcete konštruktívne, vecne a odborne komunikovať s inými ľuďmi, pridajte sa do FB skupiny Školoveda alebo mi napíšte na uvedené kontakty. * DISKUSIA: Na konštruktívne pripomienky a na otázky k zverejnenému článku rád odpoviem. Odborná, slušná a zmysluplná diskusia vie zmeniť mnohé veci. Osobné invektívy a vulgárne vyjadrovanie ignorujem a blokujem. Akémukoľvek neanonymnému podnetu a konštruktívnej kritike či spätnej väzbe sa poteším. Ak sa nechcete verejne vyjadriť, pokojne sa mi ozvite prostredníctvom uvedených kontaktov. Aj v prípade, že vaša vec nesúvisí s témou článku. Ďakujem.