Koľko expertov sa zrazu vyrojilo okolo politických strán takto pred voľbami. Poznám texty rôznych odborníkov, no o niektorých „školských“ politikoch som nepočul, hoci sú pasovaní za predstaviteľov školstva. Môžeme sa tešiť zase na takých, čo sa nechajú obklopiť „odborným“ tímom a zabetónovanými štruktúrami na ministerstve a budú nimi ovplyvnení. Chodiť do školy nie je kvalifikácia na jeho zmenu. Potom získa politik funkciu, bude presadzovať svoju koncepciu bez komplexného pohľadu a bez odstránenie malých, no zásadných každodenných problémov vyučovania. Bez toho sa neoplatí prejsť k vyšším koncepciám.
Najčastejšie sa noví politici prezentujú tým, že sa majú robiť interaktívne hodiny, má sa posilňovať kritické myslenie, nemá sa memorovať a pod. Mrzí ma, keď sa prezentujú v médiách ľudia (mentori, popularizátori), čo ponúkajú deťom vzorové vyučovanie ako kontrast k štandardným vyučovacím hodinám. Menej sa ukazuje, koľko práce je za tým a koľko inej (zbytočnej) práce učitelia musia robiť okrem vyučovania. Okrem toho, materiálne podmienky škôl nie vždy dovoľujú realizovať veľkolepú hodinu. Ďalším problémom je aj čas. Príčin je mnoho, ale isté je, že schopnosť učenia sa žiakov klesá. Preto učiteľ potrebuje viac času na vysvetlenie témy. Samozrejme, môže ju názorne vyložiť, len je otázne, čo si žiaci z nej zapamätajú, keď si nemusia písať poznámky a nemajú sa učiť. Ak má byť učebná téma prostriedkom vzdelávania, musí byť aj teoreticky reflektovaná. Aby ju aj žiak mohol v budúcnosti opakovať, aplikovať, transformovať. Čo z toho, keď žiak uvidí chemickú šou, bez toho, aby pochopil reakcie, ktoré sa pred jeho očami dejú? Alebo budeme viesť školu prchavými vizuálnymi zážitkami a spoľahneme sa na internet?
Diskusie, debatné hodiny či kritické myslenie sú úžasné metódy, ktoré súčasných žiakov bavia. Ale ak majú byť takéto hodiny efektívne, opäť to predpokladá prípravu, štruktúru a hlavne redukciu osnov. Teda, ak to nemá byť zbytočná jednorazová aktivita. Hodiny bez výkladu či diktovania poznámok? Veľmi by sa mi páčilo viesť dialóg o téme. Sú však žiaci pripravení učiť sa z počutého bez písania poznámok? Máme učebnice, ktoré sú také spoľahlivé, že netreba písať poznámky?
Úplne súhlasím, že vyučovanie treba inovovať. Avšak nesmie to byť tak, že sa to uloží ako povinnosť učiteľom bez systémovej zmeny prípravy učiteľov, úpravy legislatívy a bez odstránenia prekážok, ktoré nás doslova nútia ísť po starom. Uvedomujú si toto všetko novodobí experti?
Vitajte na stránke PhDr. Jána Papugu, PhD.
pedagóg, spisovateľ, aktivista
Vitajte na stránke PhDr. Jána Papugu, PhD.
pedagóg, spisovateľ, aktivista