Pre RegionPress
Snáď môj text nevyznie politicky, keďže naráža na zámer vlády „reformovať“ rodné čísla. Zdanlivo neškodná téma, ktorá vnukla úradníkom, ktorí sú na míle vzdialení od reality Slovákov. Fascinuje ma, že uprostred problémov, ktoré prežíva obyvateľstvo, sa rieši niečo, čo je zbytočné, byrokratické a nemá jediný prínos pre kvalitu života. Rovnako ma fascinuje suma za to, ktorú predstavilo ministerstvo vnútra. A to ešte nezarátali náklady na všetky sprievodné procesy, napr. zmena dokladov. Viem, že to znie populisticky, ale tie akože malé financie by sme my neúradníci použili racionálne. V tomto budem rád populistom. Tu sa totiž peniaze doslova plytvajú. Keby sa tak raz dostali ministerstvá do rúk skutočným odborníkom, bežným ľuďom, som presvedčený, že by sa objavili kvantá financií. .
Vo funkcii riaditeľa musím robiť veľa rozhodnutí. Riadiť školu je ako viesť štát v malom. Pri každej zmene zvažujem kontext. Myslím na to, ako moje rozhodnutie ovplyvní komunitu školy, koľko odčerpá financií a či bude pozitívne aj z hľadiska školstva. Lebo aj my riaditelia dávame signály na celospoločenské zmeny, i keď sú často nevypočuté. Uvažovanie v kontexte občanov však nie je blízke úradníkom a väčšine politikov. Míňajú sa rodné čísla? Poďme ich rýchlo upgradovať, nech o 30 rokov nemajú ľudia „problém“. Zdanlivo jednoduchá vec tváriaca sa ako významná štátna činnosť. No len na školách si takáto zbytočná zmena vyžiada ďalší čas na inováciu databáz, dokumentov, smerníc a pod. Na rozdiel od úradov, ktoré doslova prekvitajú personálom, školy nemajú túto vymoženosť. So svojimi zástupcami odsunieme výchovno-vzdelávací proces (podstatu školy) a môžeme sami týždne meniť údaje tak, ako to je pri „spackaných“ GDPR, bezplatných obedoch, rekreačných poukazoch či e-schránkach. Všetko to zavalilo školy, ktoré premrhajú čas i financie na opatrenia, ktorými sa prezentujú politici, absolútne prehliadajúc dôsledky pre podriadených. Ak aj dajú nejakú podporu, jej aplikácia si vyžiada ďalšie dokumenty. Treba si pozrieť, aký megamanuál pre školy je na získanie štátnych financií na rekreačné poukazy. A popri tom riadime bežné školské procesy. Hovorím iba za školy, nespomínajúc nemocnice, obyčajných občanov či iné zraniteľné inštitúcie. Stráca sa podstata činnosti uvedených organizácií.
Kým budú vo vysokej politike teoretici a pseudoodborníci, ktorí sa prezentujú hurónskymi nápadmi bez schopnosti myslieť o dopadoch, budeme naďalej sledovať nápady, ktoré slúžia iba politickej propagande a mrhajú peniaze voličov.