S. O. S. deviatakom alebo Plne podporujem petíciu za zrušenie prijímačiek na stredné školy

Ako učiteľ slovenčiny plne podporujem petíciu za zrušenie prijímacích skúšok (link prikladám na konci). Má to dva hlavné dôvody. Po prvé sa teším, že pod vplyvom deviácií v slovenskej politike sa čoraz viac aktivizujú mladí ľudia a čoraz viac vyslovujú vlastný (i keď často ignorovaný) názor. A len preto, že nie sú plnoletí, neznamená, že ich vyjadrenia zatlčieme s tým, že sú to len deti a nemajú sa čo starať. Omyl! Neraz som zažil, že práve dieťa inšpirovalo zaujímavým náhľadom a nadhľadom, ale aj na svoj vek vyspelým názorom. Okrem toho sa posúva aj psychická vyspelosť detí, sú názorovo otvorenejšie.

Po druhé sa s danou petíciou stotožňujem preto, lebo majú pravdu. V danej situácii deviataci naozaj nie sú dostatočne pripravení na prijímačky. A nie je to žiadna ich výhovorka! Kto pozná priebeh, technické zabezpečenie, úskalia vzdelávania veľkej skupiny detí cez online, musí uznať, že i keby sa učiteľ roztrhal, nedá mu takú kvalitu, akú v učebni v škole. A nie preto, že by na to učitelia a ich detskí poslucháči nemali. Ale preto, že sú tu mimopedagogické faktory, ktoré bránia kvalite vyučovania. Nemyslím teraz len počítačové a internetové zabezpečenie, ktoré máme každý iné a v rôznej kvalite. Ale ide aj o faktor psychologický. Dospeláci, len si predstavte, že by ste mali školenia rok, denne pri počítači a v rámci toho, aby sa čo najviac stihlo a aby nepadal net by to bol monológ lektora. Mrle by nás žrali už po hodine. O sústredení sa nehovoriac. A deti sú nadľudia, že to v pohode vydržia? Navyše predmety rôzneho charakteru, ktoré nie sú vždy vhodné na online. Aj na toto treba myslieť. A zabudnúť na to, že keď sa nedostatky kompenzujú samoštúdiom a desiatkami domácich úloh, tak sa všetko naučia. (Na základnej školy by navyše malo byť samoštúdium minimálne.) Kedy to majú robiť? Po 4 – 5 hodinách online majú pokračovať aj popoludní? Alebo večer? Bez psychohygieny a pobytu vonku, mimo počítačov? A s kým? Čo ak rodičia učivu nerozumejú? Alebo dlho pracujú? Kto im všetko vysvetlí?

Je tu aj iný faktor. Snáď si nikto nemyslí, že deviataci len preto, že sú deviataci majú už všetko vedieť z predchádzajúcich ročníkov. No, už len slovenčinu si budú pamätať v dobe explózie tisícok informácií. Potrebujú dôkladnú fixáciu, ktorá bola rok obmedzená. Zvyčajne sa v 9. ročníku opakuje učivo 2. stupňa. A na to online vyučovanie nestačí. Myslieť si, že v deviatom ročníku sa preberú iba deviatacke témy je neznalosť situácie v školách, neznalosť detskej psychiky a vôbec pedagogická utópia. A sami žiaci vidia toto všetko, čo sa deje, vnímajú dôsledky, a preto dospeli k rozhodnutiu spísať petíciu. Nie aby sa dostali na stredné školy „zadarmo“.

Túto situáciu nikto z nás nespôsobil. To, že zavreli školy, že nevedeli nastaviť bezpečné opatrenia na prezenčné štúdium, že nevedeli vopred stanoviť jasný, zrozumiteľný a logický plán školského roka, je len a len vinou ministerstva školstva a pridružených orgánov. To bolo nadmerne nekompetentné, že po nástupe deviatakov do škôl stanovili akýsi adaptačný týždeň, kde nemáme učiť, ale venovať sa psychologickým seansám, ktoré máme dokonca zapisovať do triednych kníh, aby mala inšpekcia čo kontrolovať. Teda neučiť! Dva týždne pred prijímačkami máme robiť zo žiakov nesvojprávnych, čo nevedia po ministerstvom premárnenom roku, čo je to škola a nedokážu sa vrátiť do starých koľají, neuvedomujúc si, že deti sú flexibilnejšie, ako si myslíme. A pritom na prijímačky treba čo najviac času, z ktorého nám ukrojilo ministerstvo na psychoaktivity, ktoré im asi na prijímačkách nepomôžu. Ale už sme, žiaľ, zvyknutí na nariadenia a manuály, ktoré idú do priameho rozporu s tým, čo školy potrebujú. V tomto prípade žiaci, ktorí sa pripravujú na ďalšie vzdelávanie. Aj toto je vážny dôvod na zrušenie prijímačiek, ktoré sú úplne nezmyselným rozhodnutím po problematickom ročnom online vyučovaní.

Isto, vyzerá to, že si žiaci chcú zľahčiť štúdium. Ale tak to nie je! Hoci, nečudoval by som sa im, že by mohli mať niektorí aj takúto motiváciu. Veď žiaci, aj tí mladší, už dlhodobo vidia, že sa tu politikmi zdegradovalo vzdelávanie na všetkých stupňoch škôl, o čom učitelia kričia dlhé roky. A vidia aj to, aké vzdelanie majú vrcholoví predstavitelia štátu. Sám minister spochybňuje opodstatnenosť maturity a zruší ich ako nič. Ale žiakov základných škôl nechá v strese, pričom ich príprava na prijímačky je rovnako problematická ako u maturantov. Napriek tomu som presvedčený, že hlavnou motiváciou petície je to, že deviataci tušia, že nemajú dostatočné vedomosti na prijímacie skúšky. Isto, v mnohých školách sú prijímačky formalita. Ale verte tomu, že je veľká časť žiakov, ktorí majú pred nimi rešpekt a obávajú sa neprijatia. Okrem toho sú aj prestížne školy, ktorých prijímačky budú mať znenie, akoby sa učilo riadne celý rok. Na druhej strane nezrušenie skúšok nemôže byť len preto, aby si prestížne školy vedeli vybrať žiakov.

Prijímačky by sa mali zrušiť aj z dôvodu, že ani pár dní pred ich konaním nič nevieme, o ich priebehu a či vôbec situácia dovolí robiť pohovory. Keď už minister zabil maturitu a školský rok, zabitie tohtoročných prijímačiek je minimom. A keď už ministerstvo psychologizuje, tak práve takéto rozhodnutie by bolo pozitívnym pohladením rozháranej detskej psychiky, ktorá čelí takej situácii, ktorej sme my dospelí v ich veku nečelili. A bez mementa prijímačiek by sme ich v pokoji vyučovali a zároveň viedli touto hroznou dobou do júna. Pokojne sa mohli stanoviť kritériá na prijímanie ako minulý rok, bez prijímacích skúšok. Je zložitá situácia, takýto krok ministerstva by verejnosť pochopila. A keď nie, povedzme si, že na prijímačkách bude iba učivo niektorých tematických celkov, nie celý štátny vzdelávací program.

Prosím, podpíšte túto petíciu, pomôžte deviatakom, šírte tento nápad. Stačí už to, že za posledný rok sa deviataci s triedou nevideli, neboli na exkurzii a asi sa nebudú môcť ani kolektívne rozlúčiť so školou. Nejde tu o degradáciu vzdelávania, sám by som sa ozval, keby to tak bolo. Degradácia vzdelávania na všetkých stupňoch je tu vďaka nekompetentným vládam a ministrov školstva roky rokúce. Konaním či nekonaním prijímačiek sa nijako vzdelanie nezvýši, iba pomôže tisíckam deviatakov, stále deťom. Nekonanie skúšok by bolo logickým vyústením toho, čo sa dialo za posledný rok a čo sa pre objektívne príčiny (nie vinou nás v školách) zanedbalo. Na jednej strane máme žiakov adaptovať na školu po roku, upokojovať ich, na druhej strane máme do nich v učebniach natlačiť to, čo sa cez online nedalo dôsledne vyučovať. Aj tu vidno s akou ľudskosťou ministerstvo rozhoduje. A takýto prístup je dôvodom pomôcť deviatakom a povedať politikom, že ich rozhodnutia hraničia so zdravým rozumom, dostávajú žiakov i učiteľov do sústavných stresov a v tomto prípade negatívne ovplyvňujú ciele a zmätené pocity neplnoletých detí.

https://www.peticie.com/peticia_za_zrusenie_prijimacich_skusok_na_stredne_skoly_2021?s=85522019

PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * janpapuga@gmail.com FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania * FB skupina: Slobodná iniciatíva nezávislých občanov * FB skupina: Riazanet – BA-NM * janpapuga.blog.pravda.sk * youtube: Ján Papuga * www . janpapuga . sk
Zdieľajte tento text, ak sa s ním stotožňujete, je verejný, netreba osobitný súhlas. Ak sa text nedá zdieľať, príčinou je nastavenie skupiny. Posielajte tento text na vyššie miesta, ak sa s ním stotožňujete. Ukážte ho ľuďom, ktorí nie sú na internete. Aj takto sa menia veci. Ministerstvu školstva, príp. iným vládnucim politikom bol text zaslaný.

Zdieľať

Pridaj komentár / Recenziu

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.