TESTOVANIE 5 – VÝZVA II

Z rôznych kanálov sa dozvedám, že som riaditeľ školy, čo si robí, čo chce. Hm, kiež by sa tak škola riadiť dala. Obávam sa však, že rôzni úradníci skôr myslia to, že sa vyjadrujem k školstvu, aktivizujem a kritizujem to, čo sa v ňom deje. To sa vraj riaditeľovi nepatrí. Ja si však myslím opak a pre funkciu šéfa, ktorej dávam ja viac, ako mi dáva ona, neprídem o (ústavné) právo vyjadrovať názor, neporušujúc legislatívu, ako sa mi to pred rokom snažila pripísať inšpekcia, za čo som podal žalobu. Kto chce psa biť, palicu si nájde. No v prípade minuloročnej výzvy tou palicou in-ŠPEK-cie bolo protiprávne obvinenie a ohováranie mojej práce, ktorú vykonávam tak dobre, ako mi to dovoľuje deformovaný systém školstva. Takže mňa len tak neumlčia. Cítim sa od funkcie nezávislý a v prvom rade som občan, nie riaditeľ, viem sa živiť aj inak. Samozrejme, ak budem zarábať ako vedúci rôznych ministerských inštitúcií, ktoré ani nevieme, na čo máme, možno budem tichší. Hm, beriem späť. Nebol. Lebo ak zmĺkneme, bude počuť tých, čo tu robia zle, ohovárajú, ničia poctivú prácu, likvidujú snahy, kradnú a vedú mladých k nenávisti k štátu.
 
Pre to všetko mi dovoľte druhú výzvu k Testovaniu 5, ktoré sa bude konať zajtra, ktorou si chcem nasypať popol na hlavu
 
1) Deti, piataci, do nohy príďte písať testy! Aj keď vôbec nevadí, že neprídete, počíta sa so štatistickou odchýlkou. Ale nech vám nenapadne neprísť. Boli by sankcie (tresty). Za testy dostanete percentá, ktoré vám budú nanič. Ale príďte. Lebo sú inštitúcie, ktoré tie testy životne potrebujú. A nevšímajte si to, že v jeden deň riešite dva testy. Potešte svojich učiteľov, lebo ak to pokazíte, zriaďovatelia alebo iní experti ich budu mocne hrešiť a kázať im, aby nič iné nerobili, len testy. Mohlo by sa stať, že sa už nedozviete niečo zaujímavé. A nezabudnite, vypĺňajte testy tak, ako majú byť. Zabudnite na fantáziu, na tvorivosť, nezamýšľajte sa zbytočne. Ak pani učiteľka zabudla na to, že existuje len jedna odpoveď, aspoň pri testoch neuvažujte o viac ako jednej. Skúste sa aj v živote naučiť odpovedať priamo. Relativizácia odpovedí zničí test! Žiaci s diagnózou, máte riadne predĺžený čas. Zabudnite na svoje diagnózy a určite test vyriešte, aby ste nepokazili výsledok triedy. Desiatky asistentov vás pripravovali na tento deň, potlačte svoje diagnózy.
2) Kolegovia, podporujte testovanie, je to trend. Zvýši sa ním kvalita vyučovania, školy, ba globálne výsledky našich žiakov. Nedovoľte nikomu odpisovať, nech sú výsledky čo najobjektívnejšie, hoci sú testy zamerané na priemerných žiakov. Strašte deti, nech to napíšu najlepšie, inak bude trest. Ale dajte pozor, príliš veľa dobrých výsledkov je podozrivých. Fakt dbajme o najlepšie výsledky, aby sa zvýšil rozpočet na školstvo, aby nám pridali na plate, lebo platový priemer 1000 eur na učiteľa je dosť nízky. A pomôžme NÚCEM-u zdôvodniť svoju existenciu, veď rok čo rok nám robia pohodlie a servis, ktorý by nikto iný nevedel poskytnúť. Nebuďte ľahostajní, nekritizujte. A hlavne, neanalyzujte testové položky, nespochybňujte ich. Sú jediné správne. Hádať sa s ministerstvom sa nepatrí. Oni sú tí, čo vedia, čo školy potrebujú. Koniec svojvôle vyučujúcich.
 
3) Rodičia, i keď Testovanie 5 nie je povinné, pošlite deti do školy, povyhrážajte sa im a hlavne sledujte rôzne rebríčky testovaní, ktoré isto hodnotia každú školu objektívne. A nespochybňujte testovanie. Nehovorte, že je nanič, že sa naň vynaloží mnoho prostriedkov, že viete byť aj bez neho. Je to tá pravá investícia do školstva, ktorá spôsobí, že bude, ako nebolo. Ak dokonalé testy vaše deti pokazia, útočte na učiteľov, dožadujte sa práva na kvalitné vzdelávanie. Nech s testmi začnú od škôlky. Deti predsa nemôžu byť v medzinárodných meraniach na spodných priečkach. Čo je naše školstvo horšie od Fínska, ktoré dalo vzdelávaniu maximum?
 
4) Riaditelia, drvte slovenčinárov. I matikárov. Je to ich zodpovednosť, že žiaci zlyhávajú. Nečítajú, neučia sa, neinšpirujú sa politickými osobnosťami s kvalitným vzdelaním, vzormi našej spoločnosti. A to, že sa žiaci nezaujímajú o takéto osobností, zapríčinili učitelia, je to učiteľský puč. Kolegovia riaditelia, musíte zakročiť! Veď na slovenčine a matematike je postavená kvalita celej školy. Kašľať na umelecké súťaže, reprezentáciu v športe, kašľať na šťastie detí. Učitelia musia testovať denne. Inak sa vaša škola nedostane na titulku miestneho periodika, čím sa zníži jej trhová hodnota. A keď sa výsledok z testov vydarí, možno zriaďovateľ pustí žilou a konečne sa spraví telocvičňa. Nech sa aj testovanie telesnej robí dôstojne.
 
5) Politici, nech vám nenapadne pridať učiteľom na plate, keď sa žiaci v porovnaní s vyspelým svetom umiestňujú v rebríčkoch gramotností nízko. Pritom ste tak veľa už pre školstvo spravili. Niet času na výhovorky. Škola je zodpovedná za tento stav. Vy svojím prístupom pozitívne ovplyvňujete stav v školstve a učitelia to stále nevedia či nechcú vtĺcť žiakom do hlavy. Spravili ste kvalitné zákony, nadčasovú reformu, máte ústretový prístup k učiteľom, no oni to nechcú pochopiť. Načo takýchto vôbec platiť? Je na škodu veci, že máte plno práce. Lebo vy sami by ste deti naučili životu. A riešeniu testov.
 
Verím, že som napravil svoju zlú povesť, ktorá vznikla, keď sme si v skupine slovenčinárov dovolili kritizovať T5 a vyzvať na neúčasť v ňom. Bola to osudová chyba.
 
Prajem príjemné testovanie a radosť z učenia v spoločnosti, ktorá má jasné vízie a priority.
Tento obsah bol zaradený v Nezaradené. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.